Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Onherstelbare schade PureTech motor

Vraag gesteld door J.F. Kramer op 20 februari 2025

Onherstelbare schade is ontstaan aan de motor van onze cactus puretech 1.2. Bij navraag blijkt dat deze motor een productiefout heeft met slijtage van de distributieketting en vervolgens verstopping van oliepomp en geen olie in de cilinders. Belangrijk signaal (early warning) hierbij is een verhoogd olieverbruik. Dit is bij regulier onderhoud meerdere malen gemeld bij de citroengarage maar hier is niet op geacteerd. Nu de schade is ontstaan onttrekt de reguliere garagehouder zich aan enige verantwoordelijkheid hiervoor (laatste grote onderhoudsbeurt in oktober 2024, km 100.000). Graag antwoord op de volgende vragen: (1) is dit een bekend probleem dat al meerdere malen bij de consumenten van ANWB is opgetreden? (2) hoe is dit dispuut afgehandeld met de betrokken garagehouders?

Hartelijk dank voor de antwoorden!

Merk: Cactus
Type: 1.2 puretech
Bouwjaar: 2016
Brandstof: Benzine

 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Citroën Cactus heeft een forse motorschade waar de distributieriem en de gekozen constructie schuld aan heeft.

De problemen omtrent de 1.2 PureTech motor zijn ruimschoots bekend en om die reden in de media meerdere keren onder de aandacht gebracht. Met óók toezeggingen van Stellantis om in voorkomende gevallen dit als garantie te honoreren, mits er aan de voorwaarden voldaan kan worden.

In basis is de 'natte' distributieriem de bron voor de ontstane gevolgproblemen wanneer deze aandrijfriem vroegtijdige slijtage laat zien. De afbrokkeling van deze riem zorgt vervolgens voor inwendige motorproblemen zoals verstoppingen, gebrekkige smering en hoog olieverbruik. Een noodzakelijke nieuwe motor is als gevolg daarvan géén uitzondering. Zie aanvullend deze ANWB pagina omtrent de rechtspositie bij Problemen PureTech-motoren. 

Ik wil benadrukken dat uw generatie Cactus formeel iedere 175.000 km óf om de 10 jaar een nieuwe riem nodig heeft. Maar naar aanleiding van de fragiele reputatie adviseren dealers hun klanten om de riem al bij 100.000 km of 6 jaar te controleren en zo nodig te vervangen. Ik weet niet of uw garage ook de dealer is van dit merk en of uw auto ook tijdig en volgens fabrieksvoorschriften is onderhouden. Dan heeft u alle reden om deze dealer aansprakelijk te stellen.

We zijn niet op de hoogte hoe individuele geschillen uiteindelijk worden afgehandeld. Dat blijft eigenlijk buiten ons gezichtsveld. Maar mocht uw auto ook daadwerkelijk bij een dealer zijn onderhouden, dan had deze riem veel eerder preventieve aandacht moeten krijgen. Dan had een inwendige motorschade voorkomen kunnen worden, door bijvoorbeeld op het moment dat uw auto 6 jaar werd een vervroegde vervanging te adviseren.

Zie aanvullend ook ons Stappenplan klachten na aankoop.