Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Storing in laadcircuit

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 8 december 2024

Mijn Renault Kangoo uit 2011 gaf Stop: storing in laadstroomcircuit aan. Naar garage gebracht waar zowel dynamo als accu zijn vervangen. Na 10-15 minuten rijden zelfde storing. Na stoppen en opnieuw starten is de storing weg maar komt na  10-15 minuten weer terug. Auto rijdt prima, tijdens rijden een laadspanning van 14,0 – 14,3 en accu in rust op 12,0 – 12,4.  Wat zou de storingsmelding nog kunnen veroorzaken?

Merk: Renault
Type: Kangoo
Bouwjaar: 2011
Brandstof: benzine
Motorvermogen: niet bekend

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Uw Renault meldt: ‘Stop, storing in laadcircuit’ en u vraagt wat hiervan de oorzaak kan zijn.

Diagnose

Het lijkt dat de dynamo van uw Renault niet goed laadt; ik verwacht namelijk een hogere laadspanning, tussen 14.2 V en 14.6 V. Dit kan worden veroorzaakt door een slippende multiriem, een slechte dynamo, een overgangsweerstand in de bedrading of een slecht massa contact.
Laat de werking van de dynamo controleren, het liefste door een specialist zoals Frenkenmotors of AETilmans.

Elektronica

Natuurlijk kan de foutmelding ook een andere oorzaak hebben. Wellicht laadt de dynamo prima maar krijgt u onterecht deze waarschuwing. Er kan een storing aanwezig zijn in de body controle module (UCH) of bijvoorbeeld het instrumentenpaneel. Het is in veel gevallen niet noodzakelijk om deze te vernieuwen. Het defecte onderdeel kan in dat geval vaak ook hersteld worden door een bedrijf als ACtronics.
Uiteraard kan er ook een fout gemaakt zijn bij het vervangen van zowel de dynamo als de accu. In dat geval moet u de garage wel de gelegenheid geven om de fout te herstellen.

Veel meer over de dynamo kunt u lezen op onze pagina over diverse onderdelen.