Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Schudden bij gasgeven

Vraag gesteld door T. Schouten op 26 november 2024

Hallo, onze bus schud bij gasgeven op snelheid. starten heeft hij moeite mee (meerdere keren gloeien bij kou) Stationair geen loopt rustig en constant. rustig optrekken geen probleem. probleem is voornamelijk bij op snelheid gas bijgeven. Gas los op snelheid geeft geen probleem. Wat kan het probleem zijn en hoe is dat te onderzoeken, is het een brandstof probleem, aandrijving of ophangingsprobleem? Wat kan ik zelf onderzoeken alvorens ik bij de garage een foute diagnose krijg met een hoop onkosten. M.vr.gr. D. Schouten

Merk: renault
Type: Master II
Bouwjaar: 2005
Brandstof: 2463cm3 diesel
Motorvermogen: 84kw 375.000km

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Renault Master schudt bij optrekken op snelheid en heeft een langere voorgloei periode nodig bij koud weer.

Ik begrijp het probleem maar kan zo op afstand onmogelijk u een concrete diagnose aanbieden. Het euvel zal nader onderzocht moeten worden om tot de ware toedracht te komen. Het schudden lijkt wel afkomstig te zijn van een gebrekkige of slappe motor- of versnellingsbakophanging. Maar ik sluit niet uit dat een overmatige slijtage aan de wielophanging, zoals versleten draagarmrubbers, een dergelijk verschijnsel ook kan geven. En een overmatig versleten homokineet van de aandrijfas kan ook een schuddend effect geven wanneer er wat meer vermogen gevraagd wordt.

Zoals gezegd is nader onderzoek door de garage écht noodzakelijk en lijkt het me niet te ingewikkeld om de auto visueel te checken op een ophanging gerelateerde oorzaak. De moeilijke koudstart lijkt me 'n ander probleem en is de voorgloei installatie het eerste aandachtspunt. Maar misschien dat de conditie van de motor inmiddels ook parten begint te spelen waardoor aanslaan steeds moeilijker gaat. En brandstofpomp en verstuivers moeten conditioneel ook in orde zijn om de motor gemakkelijk te doen aanslaan. En gezien de leeftijd en kilometrage van de auto is gevorderde slijtage van het e.e.a. misschien best een onderliggende oorzaak voor de omschreven verschijnselen.

Ik begrijp dat u graag zelf vooraf eerst e.e.a. wenst te onderzoeken alvorens een garage met een foute diagnose komt. Maar op afstand de vinger op de goede plek krijgen is best een hele gewaagde uitdaging. Dus de hierboven genoemde mogelijk oorzaken zijn niet meer dan een indicatie wat het zou kúnnen zijn. Voor een definitieve diagnose zal de auto toch echt nader onderzocht moeten worden.