Katalysator defect?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 18 november 2024
Hoi, ik heb een vraag over mijn auto. Ik krijg steeds een lampje motor, en bij uitlezen blijkt dat er iets is met de katalysator. Mijn zoon van 18 heeft net zijn rijbewijs maar gehaald in een heel ander soort auto dus qua koppeling of rijden in een bepaalde koppeling heeft hij het echt anders geleerd dan hoe mijn auto werkt. In het begin dus veel afslaan, dat gaat beter, maar met schakelen doet hij iets geks. Ik heb nu drie keer mijn auto laten uitlezen, de eerste keer was er niks te lezen maar gaf de monteur aan, het kan te maken hebben met het afslaan van de auto. De tweede en derde keer dus de katalysator als storing. Meneer twee zei, je rijdt te korte stukken, je moet wat verder rijden en even op zijn staart trappen om op te branden. En anders een nieuwe katalysator van 1500 euro. Ver gereden, hoge toeren, helaas toch weer een lampje, en toch na opnieuw rijden door zoonlief. Meneer drie zegt dat het niet kan komen door het koppelen van mijn zoon, maar dat ze moeten kijken of het katalysator is of lek in de motor. Op Google lees ik dat ook een meetding van de katalysator zelf stuk kan zijn.
Mijn dillema is, als ik een nieuwe katalysator aanschaf voor een auto uit 2015 en het toch aan mijn zoon ligt, sloopt hij die weer. Ik wil dus ook weten, zou het kunnen liggen aan zijn rijstijl en zorg ik dat dat in orde komt, voordat ik de katalysator vernieuw. Of kan het daar helemaal niet aan liggen, en is het goed om eens te laten nakijken wat er dan met de katalysator is, voordat ik een nieuwe moet. En derde vraag, is dat nog wel de moeite waard, voor een auto uit 2015 met 136000 op de teller. Ik rij weinig, maar wel elk jaar naar Spanje, daar heb ik momenteel natuurlijk zo geen vertrouwen in. Kunt u me adviseren? Het gaat om een Nissan note.
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertU vraagt u af of de katalysator van uw Note wel echt defect is.
Om maar gelijk met het goede nieuws te beginnen: Ik denk niet dat het branden van het lampje te maken heeft met de rijstijl van uw zoon.
Uw auto heeft een lambdasonde die de werking van de katalysator controleert, en geconstateerd wordt dat deze katalysator zijn werk niet goed doet.
Het meest waarschijnlijke is dat dit veroorzaakt wordt door een versleten katalysator, natuurlijk kan er ook een andere oorzaak zijn zoals een slecht werkende lambdasonde, een slechte verbanding of bijvoorbeeld een overgangsweerstand in de bedrading. Voor een zekere diagnose is het echt noodzakelijk om metingen op en aan de motor uit te voeren. Dit kan uw garage doen of eventueel vraagt u om een gedegen diagnose bij een specialist zoals GMTO Diagone specialist.
Vervolgens moet er natuurlijk bekeken worden of uw auto een dergelijke investering wel waard is. Via onze koerslijst kom ik uit op een waarde van omstreeks €6000 (maar controleert u deze zelf ook), de auto is dus een reparatie van rond de €1500 met gemak waard.