Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Het verbruik van een Lynk & Co 01 in hybride stand

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 20 oktober 2024

Graag zou ik willen weten wat het verbruik is?
Electrisch rijden kan voor zo.n 70km.
Maar ik lees bij bv autoweek dat de auto 1.2l voor 100km verbruikt.
Ik denk dat dit niet rieel is.
Weet u misschien het verbruik als je in de hybride stand rijd?

Merk: Lync en co
Type: 01
Bouwjaar: 2022
Brandstof: Benzine
 

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De Lynk & Co 01 is een plug-in hybride (PHEV). Er is een benzinemotor aanwezig en een accupakket dat via een laadpaal, wallbox of via stroom vanuit het huis kan worden opgeladen. Het benzineverbruik volgens de WLPT meetmethode is 1,2 liter per 100 km, omgerekend 1 liter op 83 km.

Dat verbruik kan alleen gehaald of op zijn minst benaderd worden als de auto vaak kan worden opgeladen, en zoveel mogelijk elektrisch kan rijden. Een PHEV kan op die manier een goede tussenweg zijn voor wie binnen de elektrische actieradius blijft en goedkoop elektriciteit kan laden.

Als het accupakket niet extern wordt opgeladen fungeert de auto als een 'normale' hybride. Er wordt energie teruggewonnen bij uitrollen en remmen. Het brandstofverbruik zal zonder bijladen uiteraard wel stijgen. Het grote nadeel is in geval van een PHEV het zware accupakket dat niet wordt gebruikt en op dat moment fungeert als ongewenste ballast. Een Lynk & Co 01 weegt maar liefst 1854 kg leeg. Alleen op de benzinemotor zou het verbruik in de praktijk rond de 1 liter op 11 tot 14 kilometer kunnen uitkomen, maar positieve en negatieve uitschieters zijn mogelijk afhankelijk van rijstijl en gebruik.

De conclusie is dat een PHEV zoals de Lynk & Co zuinig met benzine kan zijn zolang deze worden beschouwd als een elektrische auto. Als een PHEV niet extern kan worden bijgeladen of er worden veelvuldig langere afstanden mee gereden, dan kan het concept net zo goed een nadeel zijn.