Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Opladen EV

Vraag gesteld door H. Vandeweijer op 17 november 2024

Ik stap over van een Outlander PHEV naar een Ford Explorer EV, RWD LR. De PHEV laadde ik altijd op bij thuiskomsts, ook na een korte rit. DE EV heeft een MNC batterij van 77kWh en de vraag is of het beter is ook hier steeds bij thuiskomst te laden of te wachten tot de restcapaciteit plm 20% is en dan in een keer tot 80% te laden.
Datzelfde geld voor laden op de zonnenergie van mijn zonnepanelen. De laadpaal heeft de optie om alleen maar op zonneenergie te laden, maar ook hier zal vaker niet in een keer de accu vol worden en wordt het laden "uitgesmeerd" over verschillende dagen. Is dat schadelijk voor de levensduur van de 77kWh MNC batterij?

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af wat de beste manier van laden is met het oog op de levensduur van de accu.

We adviseren om de accu tot 100% te laden via de AC-lader, dit kan een laadpaal of wallbox zijn. Uiteraard kan een autofabrikant een ander advies geven, in dat geval is dit leidend, echter in de handleiding van Ford wordt hier niet over gerept. Wel wordt aangegeven dat ‘AC-laden geniet de voorkeur. Via AC-laden wordt de conditie van de hoogspanningsaccu behouden, zodat de accu lager meegaat.’ en ‘We raden u aan het DC-laden te beëindigen bij een laadtoestand van 80%.’ Dit zijn de enige beperkingen die Ford opgeeft.

Battery management systeem

Alle hoogspanningsaccu’s van elektrische auto’s zijn voorzien van een BMS (batterij managementsysteem) dat de conditie van de accu bewaakt en er voor zorgt dat de cellen op de meest optimale manier worden ontladen en opgeladen. Het aantal laadsessies is niet zo zeer belangrijk voor de levensduur van de accu, wel het aantal laadcycli. Het laden mag dus altijd gestart worden als u thuis komt. Ook wanneer het laden (tijdelijk) stopt omdat de zonnepanelen even niet veel opbrengen verwacht ik hiervan geen negatieve invloed.

Definitie van een laadcyclus is het volledig laden van een batterij als deze leeg is naar maximaal geladen. Leeg is de minimale spanning per cel gerelateerd aan het batterij type, dit is 3 volt voor een lithium-ion cel. Vol is de maximale spanning van een cel, bij lithium-ion 4,2 volt per cel. Als deze lading heeft plaatsgevonden dan is dit 1 cyclus wat 1C wordt genoemd. Stel de accu wordt voor 50% leeg gereden dan is de laadcyclus 0,5C, wordt de accu 80% leeg gereden dan is dit 0,8C en 20% leeg 0,2 C enz. 

Veroudering

Maar ondanks de aanwezigheid van een dergelijk slim systeem, geeft de fabrikant in sommige gevallen aan dat het beter is om niet tot 100% te laden. We raden aan dit advies te respecteren maar uit ervaring blijkt dat wanneer u wel heel vaak tot 100% laadt dit nauwelijks invloed heeft op het verouderingsproces van de batterij.

Conclusie

We adviseren dus om maximaal gebruik te maken van de capaciteit van de accu, dit is niet nadelig voor de levensduur van de accu. Snelladen/DC-laden kan echter wel de levensduur van accupakketten negatief beïnvloeden.

Veel meer informatie over de accu en de levensduur hiervan kunt u lezen op onze site.