Valt gerepareerde auto in buitenland te claimen bij de importeur?
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 augustus 2024
Graag wil ik het volgende met u delen en het misschien dat in het in een rubriek wil plaatsen.
In rij in een Volvo cx90 2017 P991FP deze is altijd in onderhoud geweest bij een erkende Volvo dealer en geeft mobiliteit garantie van Volvo over heel Europa. Eenmaal heb ik hiervan gebruik gemaakt en heeft de anwb mij geholpen.
Toen ik gedurende langere tijd in Italië verbleef heb ik daar mijn onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Natuurlijk bij een erkende Volvo dealer. Deze geeft ook de zelfde garantie alleen moet ik dan via de Italiaanse Volvo bellen. Geen probleem als je de italiaanse taal machtig bent en dat heb ik niet. Heb telefonisch contact gezocht met de pech hulp instantie met het verzoek dit te wijzigen. Was niet mogelijk dit zo te regelen. Terug in Nederland heb ik de benodigde papieren en rekeningen opgestuurd naar Volvo Nederland met het verzoek dit in orde te willen maken. Verzoek van hun kant was om dit via mijn dealer te regelen. Dus naar de Volvo dealer Veendam die dit voor mij in orde wilde maken. Na twee weken maar eens naar de pechdienst gebeld. Mijn auto stond nog niet in hun systeem maar ik werd doorverwezen naar Volvo Nederland. Zij hadden mijn papieren die ik in maart had opgestuurd ontvangen maar verwezen mij weer terug naar de dealer. Ze konden niets voor mij doen.
Ik vindt dit een heel slechte service. Misschien wilt u dit ergen publiceren.
Antwoord van Pieter
ANWB ExpertUw Volvo is in Italië gerepareerd en u vraagt of dit te claimen is bij de importeur.
Wanneer een voertuig buiten de fabrieksgarantie valt kan er juridisch alleen worden terug gevallen op de verkoper van de auto. Aangezien de reparatie buiten de landsgrenzen speelt zal verhalen gecompliceerd worden.
Hebben andere mensen wellicht gelijkwaardige ervaringen?
Deel deze pagina