Levensduur stuurkogels
Vraag gesteld door een ANWB-lid op 27 september 2024
VW Polo 2018
Km-stand 80.000
Gekocht op 8-9-22
Mijn auto heeft pas een grote beurt gekregen. Nu kreeg ik te horen dat de stuurkogels versleten waren. Deze heb ik laten vervangen op advies garage. Nu hoor ik van meerdere mensen heen, dat ze dat vroeg vinden voor mijn “jonge “ auto en de kmstand. Bij navraag bij de garage krijg ik echt te horen dat ze versleten waren. Kan dit ook echt zo zijn?
Ik krijg er toch wat twijfel door. Ik rijd netjes, geen kuilen, stoepen etc. Ik heb niets gemerkt van speling op banden of iets in het sturen, of geluid. Toen ik de auto kocht had ik helaas geen onderhoudsboekje erbij. De auto is geïmporteerd uit Duitsland. Na aankoop ook snel een rammelend geluid in de auto gehad. Bleek de stabilisatiestang te zijn. Km waren toen nog maar 54.000. Ik heb wel historie betaald opgevraagd, maar ivm import kan ik niet alles zien of vinden. Ik rijd verder erg fijn in de auto, maar inmiddels wel wat reparaties moeten laten uitvoeren op onderdelen die normaal gesproken nog niet aan de orde hoeven te zijn. Dit alles maakt mij wel wat onzeker naar garages toe. Komt dit door de historie van de auto, waar ik niets van af weet, of moet ik twijfelen aan de garage met nu al stuurkogels? Nogmaals is het ook weer een fijne auto, maar gezien ik best al veel heb moeten vervangen, geeft dit alles geen fijn gevoel. En roept mij vraagtekens op. Stuurkogels worden wel vervangen bij 100.000 km las ik.. ik sta nu op 80.000. Hoop dat jullie hier mij wat advies in kunnen geven, of iets duidelijkheid?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een VW Polo uit 2018. Bij 54.000 km moesten de stabilisatorrubbers al vervangen worden en bij 80.000 km waren de stuurkogels aan de beurt. Het geeft u geen fijn gevoel dat dit nu al aan de orde is een twijfelt u 'n beetje over de historie van deze import Polo.
Het is uiteraard lastig om in te schatten hoe serieus het probleem was aan de stuurkogels, er wel van uitgaande dat dit een terechte constatering was van de garage. Dat dit bij 80.000 km nu een noodzakelijke ingreep moest worden valt rijkelijk vroeg te noemen. Het is wat mij betreft niet zodanig een ingreep dat er een overduidelijke reden tot argwaan is.
Maar misschien dat i.c.m. de destijds vervangen stabilisatorrubbers het iets zegt over het gebruik in Duitsland. Je zou bijna denken dat het werkterrein aldaar misschien veelvuldig klinkerwegen is geweest of in ieder geval veel te nemen oneffenheden. Ik weet niet wat de overige gebreken geweest zijn die u inmiddels bent tegengekomen en in hoeverre dat óók aanwijzingen kunnen zijn. Je zou immers tóch ergens de vinger willen opleggen als verklaring. Want alléén op basis vrij rijkelijk vroeg vervangen stabilisatorrubbers en stuurkogels is het misschien té voorbarig om te denken dat de auto een twijfelachtig verleden heeft. Het komt namelijk ook voor dat een fabrikant bij de productie bepaalde componenten heeft gebruikt van een toeleverancier, die gemiddeld gezien wat minder lang mee gaan dan wat je in alle redelijkheid zou mogen verwachten.
Ik heb geen verlossend antwoord om uw twijfel weg te kunnen nemen. Maar hopelijk dat het bovenstaande wel het e.e.a. weet te relativeren. De auto bevalt u kennelijk zeer en moet u het misschien ook zien als gebruikersslijtage dat wellicht door het gebruik in Duitsland wat vervroegd is. Misschien dat u en uw gebruiksomstandigheden een veel langere levensduur gaat opleveren.
Deel deze pagina