Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Advies E5 benzine Renault Captur

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 6 augustus 2024

Onlangs dure reparatie. Nieuwe rekeneenheid + injector rail geplaatst. Bedrag incl. kleine beurt € 2700.
Advies nu, gebruik E5, E10 is niet zo geschikt. Had ik graag eerder geweten  Is dit normaal, komt het vaker voor? Moet ik dit accepteren?

Merk: Renault
Type: Captur
Bouwjaar: 2019
Brandstof: Benzine E10

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw 5 jaar oude Renault Captur heeft recent een prijzige reparatie ondergaan. Het aanvullend advies is om in het vervolg E5 benzine te gebruiken i.p.v. E10. U vraagt of u dat moet accepteren.

Allereerst is de ingreep en de daarbij behorende kosten, los van de kleine beurt, onacceptabel voor een 5 jaar oude auto. Ik weet niet of de verantwoordelijke dealer een coulante handreiking heeft gedaan maar de levensduur van de genoemde componenten is non conform. Het lijkt er op dat E10 benzine als excuses wordt opgevoerd terwijl het land van herkomst van deze auto al zo'n 15 jaar geleden E10 benzine introduceerde. Bovendien is E10 vanaf 2016 de testbrandstof voor nieuwe auto's en zijn alle Renault modellen volgens de fabrikant vanaf bouwjaar 1997, met uitzondering van 'n aantal modellen, geschikt voor E10.

Aan alle kanten blijkt dat E10 méér dan geschikt is en dat E5 en is géén af-fabriek advies is om dergelijke gebreken te voorkomen. Alle reden om nog eens goed in gesprek te gaan met uw dealer, omdat de benzine géén relatie mag hebben met de brandstof die gewoon wordt voorgeschreven. Bovendien zie ik al helemaal geen relatie met de vervangen rekeneenheid, waar feitelijk geen druppel benzine in komt.

 

Reacties

P. Albers

Auteur - 20 augustus 2024

Het korte antwoord van de reparateur ( Renaultdealer) was dat er geen coulanceregeling komt omdat de auto de afgelopen jaren niet bij een Renaultdealer in onderhoud is geweest. ( auto heeft alle vereiste beurten gehad bij officiële garages, deze zijn afgestempeld in het onderhoudsboekje, maar idd niet bij een Renaultdealer).
Verder een heel verhaal over de E5 en E10.
“E5 is een advies, maar geen bindende regel.”

“Uw auto is van 2019.
Het verbruik van E5 is lager dan E10, dus je doet met een tank E5 net iets langer. Aan de andere kant is E5 duurder dan E10 en zal het verschil in kosten niet veel uitmaken. Op dit moment hangt de keuze of je beter E10 of E5 kan tanken vooral af van of je auto geschikt is voor E10 en hoe vaak je je auto gebruikt.

Het nadeel van E10 benzine is dat het door de grotere hoeveelheid bio-ethanol vocht aantrekt en dat kan roestvorming in de brandstoftank veroorzaken. Als je auto langdurig stilstaat kan de motor, de brandstofleiding of de brandstofpomp uiteindelijk kapotgaan. Wanneer je wel regelmatig rijdt worden de leidingen goed doorgespoeld en kan E10 geen kwaad.

Rijd je dagelijks met de auto en is je auto na het jaar 2000 gebouwd? Dan kun je gerust het goedkopere en milieuvriendelijkere E10 tanken.”

Ik rijd niet dagelijks, dus voortaan toch maar E5 gebruiken?

Jos

ANWB Expert - 22 augustus 2024

Het is niet zo dat u dagelijks moet rijden om gerust E10 benzine te blijven gebruiken. Een auto mag best weleens de nodige dagen ongebruikt gelaten worden om toch gewoon E10 te gebruiken. Wanneer het rijden zó summier plaatsvindt dat je soms wel twee maanden met één tank benzine doet, en veelvuldig uitsluitend korte ritjes maakt, dan is het preventief beter de wat duurdere E5 te tanken. Ik heb geen beeld van uw gebruik en jaarkilometrage maar wanneer u zich herkent als zijnde een incidenteel gebruiker van uw auto, dan doet u er goed aan de E5 slang te gebruiken. Dan is voorkomen beter dan genezen.