Nieuwe remschijven nodig door roest
Vraag gesteld door P. Versteeg op 12 juli 2024
Mijn Ford Puma is in juni voor de eerste keer apk gekeurd en een kleine beurt.daar kon ik op wachten, tenmiste dat dacht ik. Tijdens de keuring werd ik door de monteur geroepen om eens te kijken naar de schijfremmen achter. Wat blijkt:aan de bijrijders kant wordt de schijfrem niet in het midden geraakt maar alleen een klein randje aan de binnen en buitenkant,dit mag niet volgens de apk. Dus er moest een compleet set nieuwe schijfremmen en blokjes op,een kostenpost van €350.
Had net 32000km op de teller staan. Volgens de monteur komt het dat ik niet veel rijdt met de auto omdat ik gepensioneerd ben.
Bij veel regenval gaan de schijfremmen meer oxideren door het stilstaan en vreet de roest zich in de schijfrem. Maar bij Ford wordt nergens gezegd dat ik veel of meer moet rijden om de remmen roestvrij te houden.
Wat vindt u van dit gebeuren?
Merk: Ford
Type: Puma
Bouwjaar: 2020
Brandstof: B
Antwoord van Jos
ANWB ExpertBij de eerste APK van uw Ford Puma blijken de achterremschijven zodanig veel roest te vertonen, dat uw garage uw auto heeft moeten afkeuren.
Ik begrijp dat dit bij slechts 32.000 km nogal buitensporig lijkt.
Het komt helaas wel vaker voor dat achterremschijven vroegtijdig vervangen moeten worden. Ze zijn namelijk onderhevig aan roest. Bij normaal of intensief gebruik levert dit geen problemen op: de remschijven worden tijdens het remmen vanzelf 'gepolijst' door de remblokken. Maar als de auto weinig wordt gebruikt, of als de remmen door een rustige rijstijl nauwelijks worden aangesproken, kan de roest toeslaan. De achterste remmen worden altijd veel minder belast dan de voorste. Vandaar dat óók in uw geval de achterremschijven het meest ontvankelijk zijn voor roestvorming.
Om later opnieuw roest op de remschijven te voorkomen kunt u af en toe op een moment dat het veilig kan, wat steviger remmen. Dat hoeft geen noodstop te zijn, maar door elke rit op een goed gekozen moment even wat steviger te remmen houdt u het systeem in optimale conditie. Het is inderdaad niet zo dat de handleiding van uw auto u sommeert veel te rijden. Maar in basis is een auto ontworpen voor regelmatig gebruik. Dan is in uw geval 8.000 km op jaarbasis summier gebruik en heeft roest gedurende 4 jaar ruimschoots de tijd de remschijf te doen oxideren.
Deel deze pagina