Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Interne vervuiling bij directe inspuiting

Vraag gesteld door W.G.C. Kemperman op 17 juni 2024

Hallo, ik heb een QQ uit 2018 gekocht (1.6 DGI-T).
Maak me bezorgt over al die verhalen over vervuiling van kleppen en inlaat door de directe inspuiting.
Er staat 100.000 km op de teller, tijd om alles te laten reinigen of heeft deze auto er minder last van.
Ik tank altijd E5, de vorige eigenaar weet ik niet.
Mvg Wim

Merk: Nissan
Type: Qashqai 1.6
Bouwjaar: 2018
Brandstof: Benzine E5
Motorvermogen: 163

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of uw Nissan bekend staat de interne motor vervuiling.

Alle auto’s die voorzien zijn van directe brandstof injectie zijn in min of meerdere mate gevoelig voor interne motor vervuiling. Met name het inlaatspruitstuk en de klepstelen van de inlaatkleppen zijn hier gevoelig voor.

De mate van vervuiling is enorm afhankelijk van het rijgedrag; een auto die voornamelijk voor korte afstanden gebruikt wordt zal veel sneller vervuilen dan een auto die regelmatig belast wordt en snelwegkilometers maakt. Vervuiling slaat immers vooral toe als de motortemperatuur laag blijft en ook de doorstroming van inlaatlucht beperkt is, in die gevallen krijgen oliedampen en uitlaatgassen de kans om neer te slaan in het koude inlaattraject.

U kunt de motor uiteraard laten inspecteren door uw garage. Wanneer er sprake is van vervuiling en u nog geen klachten ervaart kan dit in de meeste gevallen bijtijds gereinigd worden en kunnen kostbare reparaties hiermee voorkomen worden. De garage kan het inlaatsysteem bijvoorbeeld reinigen door gebruik te maken van diverse aanbieders zoals bijvoorbeeld Bardahl