Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Airconditioning Volkswagen Polo kapot

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 juni 2024

De aircondition werkt niet goed. We hebben dit laten onderzoeken bij Carcool center in Amersfoort. De diagnose is dat de verdamper kapot is. Ze geven aan dat het repareren EUR 1650 kost. Deze hoge kosten komen vlgens hun doordat ze een origineel VW produkt bij Pon moetn bestellen voor EUR 500 en dat ze een hele dag bezig zijn omdat het dashboard uit de auto moet. Kan je helpen met 4 vragen?
1. Zijn deze kosten voor het vervangen van de verdamper redelijk?
2. Zijn er berdijven waar deze reparaties tegen lagere kosten uitgevoerd kunnen worden?
3. Is het normaal dat een auto van 5 jaar oud dit probleem heeft?
4. Vallen deze kosten nog een een febrieksgarantie?

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U heeft een probleem met de airconditioning van uw 5 jaar oude Volkswagen Polo.

Het door u genoemde bedrag is inderdaad fors, het is echter niet vreemd. Ik zal u zo volledig mogelijk helpen met uw vragen:

  1. Het genoemde bedrag is markt conform. Een andere verdamper zal naar alle waarschijnlijkheid inderdaad rond de €500 kosten en de- en montage kost helaas zomaar een dag arbeid. Vervolgens zal het systeem getest en gevuld moeten worden. 
  2. Bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto airco’s kunnen dergelijke reparaties vaak het beste en tegen de meest gunstige tarieven aanbieden. Ik denk dus dat u reeds een goede keuze heeft gemaakt als u de reparatie voor een gunstig bedrag wilt laten maken. Wilt u echter aanspraak maken op garantie of conformiteit dan dient u de auto te laten herstellen door de verkoper van de auto.
  3. Bij een auto van 5 jaar oud is er sprake van een vroegtijdig defect, echter is de fabrieksgarantie reeds verlopen. We spreken in dat geval van een non-conform product. Het beste kunt u de verkoper van de auto (dus niet de fabrikant) aanspreken op deze kwestie. Hij dient een auto te leveren die de eigenschappen heeft die u ervan mag verwachten.

Wanneer er sprake is van een niet deugdelijk product en de garantietermijn is reeds verstreken dient u aan te tonen dat de fout reeds bij aankoop aanwezig was. Dit is lang niet altijd eenvoudig, wij leggen uit hoe dit in zijn werk gaat via onze pagina; klachten na aankoop