Skoda 1.8 TSFI motor laten reviseren?

Vraag gesteld door Hardewijn op 24 oktober 2017

Wij hebben vorig jaar een gebruikte Skoda met 1.8 TSFI motor gekocht, overigens mede op aanraden van de wegenwacht die ons - al wel bijna een jaar eerder- met onze vorige auto van de weg haalde.
De motor blijkt iets meer dan 1 liter olie per 1000 km te verbruiken, na een olietoevoeging door onze garage nu iets minder.
Uiteraard heb ik de grote handelaar bij wie we hem kochten aangeschreven maar die laat voorlopig elke aansprakelijkheid afwijzen, terwijl ik zou denken dat zo'n bedrijf het probleem vorige zomer toch wel moest kennen. Ook aangemeld bij de claimclub maar daar lijkt niet erg veel te gebeuren. I.i.g. weinig nieuws van die kant.
En intussen blijven wij maar olie bijvullen.
Da's jammer voor het milieu, jammer voor onze portemonnee, maar bedreigt natuurlijk ook de motor en de katalysator.
Misschien is dan een revisie een duur maar toch wel een goed idee.
Wat zou u aanraden? En wie zouden kunnen doen?
Maar moet ik dan om evt. bewijsproblemen bij de claim te voorkomen niet eerst een olieweging door een onafhankelijke organisatie laten doen? Zou de ANWB dat kunnen doen?

met vrgr
Hardewijn

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Skoda Octavia heeft een buitensporig hoog olieverbruik.

Helaas geen onbekend verschijnsel. We hebben de indruk dat het in individuele gevallen nog weleens passend wordt opgelost maar dan is er vaak ook een dealer in het spel als verkopende partij. U heeft de auto 'n jaar geleden bij een handelaar gekocht die echter vooralsnog geen thuis geeft. Toch is juridisch gezien voor u dit de enige partij en zal de importeur een claim gretig afwijzen wanneer de auto via de handel is aangeschaft.

Toch denk ik dat u de formele weg moet bewandelen en de verkoper een in gebrekenstelling moet sturen. Zie hiervoor ons Stappenplan klachten na aankoop. De verwachting is dat er in ieder geval meer reactie volgt dan tot dusver. Een aantal revisiebedrijven kunnen een passende oplossing aanbieden maar blijft een fikse investering. Misschien weet u met het aansprakelijk stellen van de verkoper tóch een passende oplossing te forseren door een voorstel te doen, zoals bijvoorbeeld de revisiekosten te delen.

Een olieweging is niet via de ANWB mogelijk maar weet ik dat dealers dat wel doen, vaak ook volgens het protocol van de importeur wanneer er een klacht is over te hoog olieverbruik. Ik denk echter dat dit voor u niet veel zin heeft omdat ik niet denk dat een dealer en importeur bereid is z'n nek voor u uit te steken. De kosten zijn immers hoog en de verkoop heeft niet binnen het dealernetwerk plaatsgevonden.