Koelsysteem Auto, werkt prima, alleen niveau doet vreemd

Vraag gesteld door harold en petra op 22 mei 2018

Goedendag ,

Wij hebben een ford focus 1.6tdci econetics uit 2013 , hiervan heb ik laatst de koelvloeistof ververst .
daarna uiteraard flink ontlucht .
sindsdoen doet het niveau een beetje raar , netjes gevuld tussen min en max .
Ga je een uurtje rijden staat het niveau tot onder min onder het laatste kleine invoer slangetje.
dan denk je , als hij straks koud is vul ik hem bij dan draai ik de dop los (koude motor nacht gestaan ) dan komt het niveau weer tot tussen min en max .(spuit met behoorlijke druk het tankje in dan)
vul dan dus ook niets bij , draai de dop er weer op en na een uur rijden weer beneden minimum .
auto blijft keurig op temperatuur , kachel werkt netjes mee .. blijft ook constant op hetzelfde niveau .
Nu zit ik zelf in de techniek maar dan van bedrijfswagens dus mij leek lucht in het systeem een logische verklaring .
dus bij koude motor nog een keer proberen te ontluchten en toen kwam er idd wel een flinke luchtbel uit .
en het niveau zakte , toen heb ik netjes bijgevuld tot min / max .
Maar na een uur rijden bleek de auto het via de overloop denk ik zelf , te hebben geloost .
en niveau staat wederom onder min , blijft ook koud en warme motor hetzelfde (met dop erop)
Rijd je nu een tijdje met dop eraf , dan blijft het niveau gewoon bij max .... maar dan gaat de temp meter wel zakken en stijgen niet verder dan midden . lijkt me een normale reactie omdat het een systeem onder druk is wat ook onder druk alleen functioneerd .

ik ben het spoor even bijster , wat is hier aan de hand ... de auto doet niet raar , verbruikt verder geen olie , geen olie in de koelvloeistof en andersom ook geen enkel teken .

de enige logische verklaring die ik nog kan vinden is eventueel een lek expansie vaatje .
misschien heeft u nog een andere verklaring voor me .

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Niveau van koelvloeistof doet vreemd nadat u koelvloeistof heeft ververst van uw Ford Focus 1.6 TDCI uit 2013.

Deze motoren staan wel bekend dat ze moeilijk te ontluchten zijn. U kunt nog proberen om de auto aan de voorzijde hoog te zetten tijdens het ontluchten.

Anders kan de Ford dealer u mogelijk nog tips geven want ik vermoed toch dat lucht in het systeem de oorzaak is.