Hoe bereken ik de werkelijke maximale toegestane kogeldruk voor mijn auto

Vraag gesteld door SimonB op 30 april 2020

Ik wil E-fietsen kopen en heb een keuze gemaakt voor een model en een geschikte fietsendrager en kwam uit op een totaal gewicht 65 kg (excl. batterijen). Toen kwam de trekhaak met de toegestane kogeldruk in beeld en volgden de vraagtekens.

Mijn auto (Hyundai Ix35 1,6 Blue 1,6 ltr, kentekengewicht 1.280 kg), wielbasis 2,64 m en ongeremd trekgewicht 700, kogeldruk 50 kg. Mijn auto valt dus onder de “kleine” auto's. Eén type hoger (Hyundai Ix35 2.0 GDI) kenteken gewicht 1.355 kg met wielbasis 2.64 m en ook trekgewicht ongeremd 700 kg, kogeldruk 80 kg. Ik vind gezien dit verschil (en ook bij andere merken) in de toegestane kogeldruk onbegrijpelijk. Vragen bij in mijn omgeving en fietshandelaren leverde ook verbaasde reacties op. Bij de dealer kon ik ook geen goede informatie krijgen.

Ik kan niet anders concluderen dat de uitkomst van een berekening van de autofabrikant naar beneden afgerond wordt op een vastgesteld maximum per categorie conform (inter)nationale regelgeving (misschien van vele jaren geleden) (50, 75 of 80kg).

Vreemd genoeg kon ik (en met mij ook anderen) geen formules of voorbeelden van berekeningen voor de kogeldruk vinden. Terwijl ik zeker weet dat e.e.a. met regels van de mechanica zoiets is uit te rekenen en dit geen “natte vingerwerk” is. Wel vond ik e.e.a. over de de zgn D-waarde voor de trekkrachtberekening. Overigens: op het etiket bij mijn trekhaak staat een D-waarde van 10,19 kN.

Dus: hoe kom ik aan de werkelijke waarde van de max. toegestane kogeldruk om zo te bepalen of er risico is voor mij is als ik de fietsen met drager (totaal dus 65 kg) toch op mijn huidige trekhaak plaats. Of moet ik toch met de E-fietsen ook een andere auto kopen? Is er iemand die mij dit kan uitleggen?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Kogeldruk 

Ik begrijp uw punt. De kogeldruk wordt bepaald door de fabrikant en de uitkomst is niet altijd goed te verklaren. Het lijkt er in ieder geval op dat autofabrikanten meer oog hebben voor kogeldruk in de functie van het trekken van een aanhangwagen, dan dat er prioriteit wordt gegeven aan een zo hoog mogelijke kogeldruk ten behoeve van vervoer van fietsen op een fietsendrager.

Aanhangwagenmassa

Het verschil in kogeldruk tussen de iX35 1.6 en 2.0 zal echter te maken hebben met het verschil in geremde aanhangwagenmassa tussen de twee versies. De 1.6 mag 1200 kg trekken, de 2.0 1800 of 1900 kg, afhankelijk van de transmissie.

Typegoedkeuring

Welke materie er ook aan ten grondslag ligt, we zullen het met de fabrieksopgave moeten doen. De maximum kogeldruk is in de typegoedkeuring opgenomen en mag niet worden overschreden.