Dagrijverlichting, een halve oplossing

Vraag gesteld door Pauleps op 04 november 2017

Dagrijverlichting. Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat de ANWB bij het instemmen met dagrijverlichting de achterzijde van de auto is vergeten. Nu rijden er talloze automobilisten rond die denken dat ze de verlichting aan hebben terwijl dat alleen aan de voorzijde zo is. Het getuigt niet van visie dat de ANWB dit blijkbaar niet heeft voorzien. Veel mensen "kennen" hun auto onvoldoende.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Bij auto's die na 30 januari 2015 hun typegoedkeuring hebben gekregen, moeten tegenwoordig de achterlichten tegelijkertijd met de dagrijlichten branden. Daar hebben we ons in Europa sterk voor gemaakt.

Dagrijlichten zijn in het leven geroepen om een auto overdag, als het zicht niét belemmerd wordt door mist of neerslag, beter zichtbaar te maken. Bij de introductie van dagrijlicht brandden de achterlichten niet gelijktijdig met de dagrijlichten.

Bij slecht zicht overdag moet handmatig dimlicht ingeschakeld worden. In de praktijk gebeurt dat niet altijd, en blijft een automobilist met dagrijlichten rijden, dus zonder achterlichten. Misschien hadden we dit soort ‘oneigenlijk’ gebruik van dagrijlichten (met vele anderen) moeten voorzien. Dat is niet gebeurd, maar wel (relatief) snel gecorrigeerd.

Dimlicht is nog steeds de verplichte verlichting bij slecht zicht overdag.