Vervuilde 1.6 THP motor Peugeot 5008 turbo

Vraag gesteld door Stefan15. op 22 december 2017

Mijn auto is van bouwjaar 2010. Heb hem in april 2014 2e hands aangeschaft. Had alle modificaties gehad. Volledig onderhoudshistorie heb ik in mijn bezit. Sinds 2016 heb ik de auto bij een officiële peugeotdealer in onderhoud, daarvoor bij een allround garagebedrijf. In 2016 kreeg mijn auto last van een onregelmatig lopende (trillende) motor. Dit was zichtbaar en voelbaar. In oktober 2016 is bij mijn auto een nieuwe distributieketting geplaatst en heeft granulatie (reiniging) van de cilinderkoppen plaatsgevonden. Dit zou het euvel van de onregelmatig lopende motor moeten verhelpen. Totale kosten € 1.600,-.

Na deze reparatie was het probleem van de onregelmatig lopende motor niet verholpen (wel de slippende distributieketting). Inmiddels ben ik 3 keer voor de niet opgeloste klacht terug bij de dealer geweest. De 1e keer (december 2016) konden ze niets bijzonders vinden (maar constateerde de dealer wel een zichtbaar en voelbaar onregelmatig lopende motor). De 2e keer (april 2017) hebben ze de injectiekanalen onder hoge druk schoongespoten. Met volgens de dealer een voor hen nieuwe dure machine. En hebben ze een reinigingsmiddel bij de benzine in de tank gedaan. Hierna merkte ik een rustigere motor, echter dit was van korte duur, namelijk 2 weken. Gisteren voor de 3e keer teruggegaan. De motor geeft geen storingen aan. Echter de motor is (sterk) vervuild. Met name de 3e cilinder, de inlaadkleppen en de turbomotor. Geschatte herstelkosten (revisie motor) tussen de € 4.000 - € 5.000.

Mijn vragen:
1) Heeft de Peugeotdealer verwijtbaar gehandeld? (in okt 2016 cilinderkoppen gereinigd, wat dus niet het euvel was en vervolgens mij ruime een jaar laten rijden met een steeds groter vervuilende motor)?
2) In hoeverre kan ik in deze specifieke situatie de bekende 'THP constructiefout' verhalen op de Peugeot fabrikant? En eisen dat een voor mij kosteloze en tevens duurzame oplossing wordt gezocht en uitgevoerd?
3) Wat kan ik in redelijkheid nu doen om verdere vervuiling van de motor te voorkomen (en indien mogelijk de vervuiling 'te lijf' te gaan)?
4) Hoe groot is het risico dat ik met pech langs de kant van de weg kom te staan?
Hoor graag.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt vervuilingsproblemen bij uw 1.6 thp Peugeot motor.

THP motoproblemen
De betreffende dealer voert eigenlijk alle bekende handelingen uit om de hardnekkige thp motorproblemen te verhelpen. Ook het schoonmaken van de kop, ondanks dat het slecht lopen daarmee niet was verholpen. Er was immer sprake van vervuiling en is een dergelijk ingreep niet onlogisch wanneer er motorische problemen zijn. Het is echter een probleem dat een duurzame oplossing niet echt voorhanden is. Al deze genoemde problemen zijn eigenlijk de gevolgen van deze motorconstructie in combinatie met het gebruik en is herhaling niet uitgesloten.

Vervuiling voorkomen
U vraagt hoe u deze vervuiling kunt voorkomen. Uw auto beschikt over een schakelindicator die u sommeert op of terug te schakelen, om met een zo laag mogelijk toerental in de hoogst mogelijke versnelling te rijden. Uiteraard ten behoeve van het brandstofverbruik. Met name binnen dit werkgebied is inwendige motorvervuiling het meest nadrukkelijk. Om enigzins minder inwendige vervuiling te realiseren, zou u de schakelindicator moeten negeren en niet te nadrukkelijk meer in een laag toerengebied gaan rijden. De motor heeft er echt baat bij wanneer deze wat meer op toeren bereden wordt. Schroom niet om zo nu en dan bij accelereren wat langer in een versnelling door te trekken naar een hoger toerental. U zou aanvullend ook nog premium brandstof kunnen tanken (Shell V-Power, BP Ultimate etc.) met wat meer reinigende eigenschappen. Alles bij elkaar zou dat een beoogd positief effect moeten hebben. Maar er blijft een sluimerend gevaar op herhaling. U komt er niet mee stil te staan, maar een motormanagement storing is wel mogelijk met als gevolg dat de motor in noodloop gaat. De maximale snelheid wordt dan tot ongeveer beperk tot 80 km/h om de dischtsbijzijnde garage te bereiken.

Garantie of coulance
Uw verhaal is een van de velen. We weten dat er veel van deze werkzaamheden binnen een bepaalde leeftijd en kilometrage onder garantie verricht worden of met coulance. Formeel is juridisch gezien de garage die u deze auto heeft geleverd de verantwoordelijke partij. Wanneer dat niet deze betreffende dealer is, zal men altijd wel afwijzend reageren op een coulance verzoek. Vooral óók wanneer het onderhoud niet altijd bij de dealer heeft plaatsgevonden. Natuurlijk zou ook deze dealer z'n nek kunnen uitsteken en bij de importeur kunnen aankloppen, maar daar verwacht ik niet veel van wanneer u de auto niet bij een dealer heeft gekocht.

 

 


***

 

 

 

Reactie van Stefan15.:
Bedankt voor uw reactie. Begrijp ik goed dat voor mijn situatie ik het beste premium brandstof kan tanken en in een zo hoog mogelijke toerental moet rijden? Bestaat dan de kans dat het euvel in heftigheid afneemt? En de vervuiling minder wordt? Er zijn geen andere dingen waaraan ik denken kan? Ik begreep van de dealer dat met name er veel oude, aangekoekte olie aanwezig is. Ik gebruik nu 0W30. Hoor graag. Heeft u nog advies bij een mogelijke verkoop van mijn Peugeot? Is de waarde van de Peugeot nu de motor vervuild is, flink afgenomen? Hoor graag

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
Met premium brandstof en rijden in hoger toerengebied zou een positief effect moeten geven. De olie 0W-30 is voorgeschreven en kan 5W-30 een aanbeveling zijn wanneer er ook een hoog olieverbruik is.

Bij verkoop zal er vermoedelijk wel rekening gehouden worden met deze status van deze motor. In ieder geval geldt dat voor de ANWB/Bovag Koerslijst die u best voor een prijsindicatie kunt raadplegen. Deze koerslijst is marktconform en is de genoemde richtprijs ook op basis van reputatie merk en type auto.

 


***

 

 

 

Reactie van Stefan15.:
Nogmaals dank voor uw reactie. Adviseert u om op de snelweg zoveel mogelijk in de 5e of in de 6e versnelling te rijden? Adviseert u tevens verkoop van de auto boven reparatie (schoonmaken vd motor) of revisie? Ben ik verplicht de vervuiling vd motor te melden bij eventuele verkoop?

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
Er is niks mis mee om de 6 te gebruiken op de snelweg maar mogelijk geeft de schakelindicator al bij 80-90 km/h aan de 6 in te schakelen. Dan is het echt beter de 5 nog ingeschakeld te houden en pas boven de 100 km/h de 6 in te schakelen.

Formeel heeft u een meldingsplicht wanneer u op de hoogte bent van bepaalde aanwezige gebreken. Anders zou het u achteraf aangerekend kunnen worden wanneer blijkt dat u daar wel van op de hoogte had moeten zijn.

 


***

 

 

 

Reactie van JRoen:
Het 1.6 THP blok heeft inderdaad last van vervuilen net als ieder direct ingespoten blok. Ikzelf heb een C4 Picasso uit 2011 met hetzelfde blok. Vervuild aangeschaft, met de garantie dat ie goed zou zijn op het moment dat ik hem geleverd zou krijgen. Zoals je kan raden was dat niet het geval...

Wat mij verbaast is dat vrijwel iedere dealer blind handelingen uitvoert aan dit blok. Zelden tot nooit worden er rijdende loggings gedaan om te kijken wat nu echt het probleem is, terwijl dit bij een sensor gestuurd blok als de THP cruciaal is.

Je long term fuel trim (LTFT) is een heel belangrijke raadgever bij de THP. Deze verteld hoeveel correctie de computer doet aan het benzine-lucht mengsel. Negatieve waarden (-) betekenen dat het blok rijker loopt (onvoldoende lucht / teveel brandstof) positieve waarden (+) dat het armer loopt (teveel lucht / te weinig brandstof).

Eerste stap die ik je kan aanraden is een OBD scannertje kopen en eens kijken wat je LTFT (Long Time Fuel Trim) is. Als deze de -10 of +10 procent overschrijd dan staat je distributie niet op tijd. Hoef je niet voor te rijden, kun je gewoon uitlezen. Ik begon met -14% ofwel blok liep veel te rijk.

Bij mij was de eerste stap net als bij u de ketting te vervangen en de kop reinigen. Om zo het rijk lopen te verminderen.

Daarna liep het blok echter nog steeds niet fit. LTFT zat ook nog rond de -8 procent (hoort dicht bij de 0 te zitten). Daarop zelf de druksensors vervangen (35 euro aan onderdelen) dat leverde rond de -7 procent op, nog steeds niet optimaal dus. Wat mij opviel was dat de turbodruk niet constant bleef tijdens het optrekken (wederom het OBD scannertje). Na het afzetten klonk er ook een zeurend geluid van onder de kap (wheeeeehhhhh...)

Dit bleek een drukventiel te zijn dat de wastegate van de turbo aanstuurt. Als die lekt -> wastegate niet goed open -> turbo niet op druk -> minder zuurstof -> negatieve LTFT

Daarna preventief de eerste lambda sensor vervangen (reageerde traag volgens log) en de katalysator (was ook verstopt door de vervuiling van de kop) bracht dat LTFT terug naar tussen de 0 en -1 procent. Ofwel zoals ie uit de fabriek moet lopen.

De THP is als ie goed loopt echt een prachtig blok, maar gebrek aan kennis bij de dealers en preventief onderhoud maakt het een horror blok. Interne vervuiling blijft een issue net als bij de VW TSI's, maar voor 250 euro kunnen ze het inlaattraject schoonstralen zonder dat de kop eraf moet (elke 50.000 kilometer is het advies).

Ik heb het geluk gehad dat het meerendeel van de activiteiten door de dealer is uitgevoerd onder garantie, maar zonder zelf de diagnostiek te doen was ik denk ik in eenzelfde discussie beland.

 


***

 

 

 

Reactie van Stefan15.:
Beste Jroen,
Bedankt voor je uitgebreide reactie. De motor van mijn auto is ernstig vervuild, de inlaatkleppen zijn 3 maanden geleden nog schoongestraald. Dit had gedurende een week een positief effect. De motor liep toen merkbaar regelmatiger. 2 weken geleden heb ik de rechtsbijstand ingeschakeld, daar ik mij onterecht behandeld voel. Ik heb een auto aangeschaft die een constructiefout heeft. Alle kosten die hieruit voortvloeien zal Peugeot Nederland moeten vergoeden. Een door de dealer ingestelde coulanceverzoek heeft niets uitgericht. De auto is te oud (oktober 2018 wordt ie 8 jaar) en een allroundvakgarage bij mij om de hoek zou verkeerde olie hebben toegediend in 2015 (5w40 ipv 5w30). Hierdoor coulanceverzoek afgewezen. Ongeacht de leeftijd van de auto heb ik een probleem, die opgelost moet worden, terug te herleiden tot het bekende constructiefoutprobleem. Of verkeerde olie is toegepast wordt onderzocht en indien dit zo is, is de vraag in hoeverre dit de vervuiling heeft verergerd. Feit is wel dat ik in oktober 2016 op eigen kosten de distributieketting heb laten vervangen vanwege ratelend geluid en de cilinderkoppen heb laten reinigen. Met de kennis van nu had de Peugeotdealer dit moeten verhalen op Peugeot Nederland. En pas na 5 herhaalbezoeken sinds de grote reparatie in oktober 2016, komt de Peugeotdealer enkele dagen voor Kerst 2017 ermee dat de motor ernstig vervuild is en dat dit de oorzaak is van het onregelmatig lopen van de motor. Tsjonge, dit hadden ze toch al veel eerder moeten kunnen constateren? Tenslotte, de auto heb ik als occasion in 2014 aangeschaft bij een allroundvakgarage (een andere dan die de mogelijk foute olie heeft toegediend). Deze had mij in redelijkheid moeten wijzen op het bekende THP probleem, als deskundige in de automarkt. Al met al een ingewikkeld verhaal, waar 3 partijen bij betrokken zijn. De verkopend vakgarage, de vakgarage die mogelijk foutieve olie zou hebben toegediend en de Peugeotdealer die mij met de kosten van vervanging distributieketting en reinigen van de cilinderkoppen opzadelt en vervolgens nog een jaar bezig is om de het uiteindelijk probleem boven tafel te krijgen. Een OBD scannertje ga ik vooralsnog niet aanschaffen, tenzij het mijn positie sterker maakt? Ik tank sinds dit jaar premium brandstof, want baat het niet, dan schaadt het zeker niet (alleen een beetje mijn portemonnee...). Heb je nog tips voor mij, nu ik in de fase zit van overgedragen dossier aan de rechtsbijstandverzekering? En ja, het stemt tot nadenken dat binnen een week na het schoonstralen van de inlaatkleppen het positief effect hiervan alweer verdwenen was. Zou de motor zo ernstig vervuild zijn? Of zou de Peugeotdealer op dit punt half werk hebben verricht? Ze gaven wel aan dat ik de eerste klant was bij wie de auto door een gloednieuwe machine onder hoge druk de inlaatkanalen werden gereinigd. Maar misschien zijn dit mooie praatjes of moet ik wellicht eisen dat ze nog een keer het schoonstralen ter hand nemen? Ik heb inmiddels 113000km op de teller staan. Eigenlijk wil ik zsm van de auto af, inruilen. Van alle ellende af zijn. Maarja, ik heb de plicht de motorproblemen te melden voor zover de inruilende partij dit al niet had opgemerkt. En dit euvel verlaagt de inruilprijs waarschijnlijk behoorlijk. En zolang de rechtsbijstand hiermee bezig is, hoop ik dat mijn auto nog ff blijft rijden. Mocht je willen reageren, graag! Groet!

 


***

 

 

 

Reactie van JRoen:
Beste Stefan,

Het antwoord "blok is vervuild" is de standaard reactie geworden lijkt het wel. Het idiote is dat dit alleen vrij makkelijk te beoordelen en te verhelpen is.

Het oprekken van de ketting is idd een probleem en constructiefout, het vervuilen daarnaast een onprettige bijkomstigheid van een direct ingespoten blok. Dit laatste zorgt voor vervuiling, al dan niet bespoedigd door het verlopen van de timing door de rekkende ketting. Dit levert wel extra onderhoud op en ik ben het met je eens dat de verkoper je daar op had moeten wijzen.

Om een beeld te geven wat er in motor aan de hand is als je last hebt van vervuiling: https://www.etuners.gr/peugeotcitroen-1-6-thp-intake-valves-with-combustion-residues-buildup/

Er zijn een paar methoden om dit schoon te maken:
1. Chemisch (vloeistof, werkt zelden tot nooit omdat tegen de tijd dat je er hinder van ondervindt de aanslag zo dik is dat die vrijwel ongevoelig is voor wat chemicalien) altijd eerste "oplossing" bij PSA dealer.
2. Kop verwijderen (duur, maar werkt over het algemeen prima)
3. Granulaat reinigen (stralen) via inlaat (kan goed werken, maar resultaat is afhankelijk van de vaardigheid van de monteur)
4. Walnoot reinigen via inlaat (zelfde methode als granulaat, maar volgens de geleerden nog iets schoner resultaat)

Bij alle methoden moet je eigenlijk foto's hebben om het resultaat te kunnen beoordelen.

Het is vreemd dat het reinigen van de inlaat wel een week effect heeft gehad. De reden hiervoor kan zijn dat de reiniging wel enig resultaat heeft gehad, maar onvoldoende is geweest om het echt schoon te maken.

De ECU is namelijk in staat om tot een zekere graad van vervuiling op te vangen door inspuiting en timing aan te passen. Waarschijnlijk heb je na de reiniging net binnen de mogelijkheden van correctie gezeten en ben je daar heel snel weer buiten gekomen.

Of de oorzaak zit ergens anders, maar dat weet je niet zonder logging te doen.

Nogmaals stralen zou idd een optie kunnen zijn, maar ik zou dan ook verlangen dat ze foto's maken van de achterkant van de kleppen. Als het goed is uitgevoerd zou dit ongeveer de uitkomst moeten zijn: http://www.ds3club.co.uk/forum/ds3/ds3-mods/14376-jamie-s-sptuning-walnut-blasting

Ik weet niet in welke hoek van NL je woont, anders wil ik je best eens helpen om wat logjes te maken. Met de gemiddelde PSA dealer kom je er nooit achter wat nou echt het probleem is.

 


***

 

 

 

Reactie van JRoen:
Stefan,

Was even nieuwsgierig of je inmiddels al een oplossing voor de problemen hebt gevonden.

 


***

 

 

 

Reactie van Stefan15.:
Beste Jroen, sorry voor de late reactie. Ziekte, vakantie etc.
Afgelopen week heeft de auto een granulaatbehandeling, een chemische reiniging en een flush ondergaan. Dit lijkt te helpen, de motor loopt een stuk rustiger en het heeft nog ff tijd nodig voor de volledige uitwerking van de reiniging Onlangs in zijn 5 naar Middelburg gereden (heen en terug) bij warme motor.

 


***

 

 

 

Reactie van wlmpie:
Ik heb soortgelijke problemen met mijn Peugeot 5008. Altijd dealer onderhouden dus de dealer kan alleen naar zichzelf wijzen. Inmiddels al twee keer distributieketting vervangen en motor gereinigd, waarna de turbo stuk ging en ook is vervangen. weliswaar veel onder "coulance"maar dan kost het nog steeds duizenden euro's.
Mijn peugeot loopt al 2 jaar onregelmatig stationair en dat komt volgens de dealer door een slechte hoge druk brandstofpomp. Deze vervangen zou ook weer 700 euro moeten kosten, maar ik heb zo mijn twijfels. Vraag aan Jroen, welk OBD scannertje kan ik het beste kopen? en hoe meet ik vervolgens mijn peugeot zelf eens door?

 


***

 

 

 

Reactie van JRoen:
Er zijn verschillende scanners te koop. De goedkoopste variant zijn de Bluetooth scanners mits je beschikking hebt over een Android telefoon of tablet.

De goedkoopste meestal blauwe Chinese Bluetooth scanners moet je niet hebben. Die kunnen vaak maar een paar velden uitlezen en veroorzaken vaak ook storingen. Het lastige is dat je vaak aan de buitenkant niet kan zien of je een goede of slechte hebt.

Ik heb een AUTOOL OBD scanner via Amazon.de gekocht en daar zit iig een goede chipset in die alle velden leest. Kost 14 euro plus een beetje verzendkosten HHOBD maakt ook goede weet ik. Mocht je geen Android hebben dan kan ik de OBDlink producten aanraden zowel voor PC als mobiel. Kost meer, maar is wel heel goed.

Op Android kun je verschillende software downloaden waarmee je met je telefoon of tablet de zaken kan uitlezen. Torque is bekend, maar speciaal voor de PSA voertuigen is er FAP (verkrijgbaar in Amazon appstore) waarmee je extra zaken kan uitlezen die normaal alleen via Lexia (dealer apparatuur) uit te lezen zijn.

Om de werking van de pomp te controleren kun je op de site van http://www.nomaalim.com/ep6-engine.html kun je onder het kopje HPFP een uitvoerige beschrijving vinden over welke velden te controleren.

Truc is om het verschil tussen gevraagde brandstofdruk en geleverde brandstofdruk te controleren. Liggen deze waarden ver uiteen dan is het waarschijnlijk dat je pomp idd problemen geeft, zo niet dan is koolafzetting op de kleppen het meest voorkomend als oorzaak.

 


***

 

 

 

Reactie van wlmpie:
Ik heb via conrad een exza hhobd mini gekocht, maar deze is weer retour want de bluetooth verbinding was instabiel met zowel een telefoon als een tablet en ook op een afgelegen parkeerplaats buiten wifi bereik enzo. Ik heb wel wat foutcodes kunnen uitlezen met faplite
http://www.dtcsearch.com/P0087/?from=Torque
Petrol high pressure regulation fault
http://www.dtcsearch.com/P1385/?from=Torque
Super knock detection
http://www.dtcsearch.com/P2337/?from=Torque
Super knock detection: cylinder 2

De laatse twee zijn mogelijk oude foutcodes van voor de motorreiniging. Torque komt alleen met de P0087 melding.

Als ik de auto stationair laat lopen gaat hij soms onregelmatig lopen en als dat te erg wordt gaat het motorstoring lampje aan. Na twee of drie keer herstarten gaat dat lampje weer uit.

Ik zoek nog even verder naar een obd scanner die wel goed werkt, maar degene die jij meldt levert amazon.de niet naar Nederland. Daarom had ik hhobd gekozen, maar dat bleek dus tegen te vallen. Ik had van een duits apparaat dat 40 euro kost wel een stabiele bluetooth verwacht.

 


***

 

 

 

Reactie van wlmpie:
Nu via bol.com een obd scanner die wel een stabiele bluetooth verbinding heeft, maar deze werkt niet met fap lite (bad clone adapter detected). Zucht.....
Met torque werkt hij wel maar meet geen fuel pressure wel druk van inlaatspruitstuk maar ik wert niet precies wat dat inhoud.
Mijn short term fuel trim varieert nogal als de motor stationair loopt (verklaart mogelijk ook het onregelmatig stationair draaien) maar zit wel rond de 0%. 

Longterm fuel trim kan ik in torque niet vinden.

 


***

 

 

 

Reactie van JRoen:
Als ik de foutcodes en de symptomen lees lijkt het idd overduidelijk de pomp. Kost je circa 380 euro als onderdeel. Montage kan je bij niet merkgarage wss voor 100 euro organiseren.

 


***

 

 

 

Reactie van wlmpie:
Ja die conclusie had ik ook al getrokken. Ik heb dit echter al bijna 2 jaar en het blijft redelijk constant. Zou de motor versneld vervuilen als ik hier gewoon mee doorrij?
Als er verder namelijk geen nadelige gevolgen zijn, wilde ik gewoon doorrijden met deze pomp totdat hij echt stuk gaat en dan pas vervangen.

 


***

 

 

 

Reactie van JRoen:
De motor zal niet versneld vervuilen. Het is wel riskant om ermee door te rijden. Er zijn behoorlijk wat Mini rijders (zelfde blok) die hetzelfde euvel hadden waarbij de pomp er toch ineens mee op hield. Dan sta je dus stil. Voor de deur niet zo erg, maar op de snelweg of provinciale weg vaak al een stuk minder prettig.