advies mbt tot aanschaf Diesel, ivm dieselwetgeveing

Vraag gesteld door Diesel uitstervend ? op 28 september 2017

Beste !
Ik ben op zoek naar een nieuwe auto en vraag mij het volgende af.
Interesse gaat uit naar Volvo XC 90, rond het jaar 2010-2012.
Mijn kilometrage per jaar bedraagt ca. 20.000 km.
Volgens mijn rekensom kom ik met Diesel het voordeligste uit.

De vraag is echter hoe lang de diesel nog getolereerd gaat worden door de overheid. Daarbij denk ik aan hogere dieselprijzen, belastingen e.d. waardoor wellicht over 2-3 jaar mijn auto moeilijker te verkopen is. Aangezien Diesel hoofdzakelijk een europees gebruik is in personenwagens, zal export ook niet een al te hoge verkoopprijs genereren.

Wat is uw advies en verwachting omtrent het dieselverloop inzake bovengenoemde vraagstelling ?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

U bent geïnteresseerd in een gebruikte Volvo XC90 met dieselmotor.

Een diesel is in uw geval goedkoper, zo had u al uitgerekend en zo kan ik bevestigen. In een globale rekensom met wat aannames en gemiddelden kom ik voor de dieselversie zo'n 7 cent per kilometer goedkoper uit. Dat is op jaarbasis 1400 euro. Ik moet wel opmerken dat afschrijving een grote kostenpost is. Die is gebaseerd op een verwachte restwaarde, zoals we die nu inschatten.

De hogere afschrijving (dus lage verwachte restwaarde) van de diesel heb ik uiteraard in de kostenraming meegenomen. De hogere afschrijving zorgt ook voor een lager aanschafbedrag van de diesel ten opzichte van de benzine. Een diesel verliest sneller zijn waarde en dat tempo is al bovendien al een tijd aan het toenemen.

Toch bent u volgens de begroting met de stand van zaken september 2017 met deze zware auto nog goedkoper uit op diesel. Vooral het hoge verbruik van deze auto op benzine zorgt voor een lager omslagpunt. Ter illustratie: bij een middenklasse auto zoals de V40 ligt het omslagpunt voor een gebruikte auto al boven de 25.000 km.

Milieuzones zullen zich uitbreiden qua locatie en de eisen zullen strenger worden. Duitsland loopt daarmee voorop. In Nederland zult u met deze auto de milieuzones de komende drie jaar (uw voorgenomen gebruiksduur) nog wel in mogen, maar met het oog op mogelijke strengere maatregelen kan de gewildheid van een XC90 diesel nog verder afnemen dan we nu inschatten.

De lagere literprijs en het lagere verbruik speelt financieel gezien wel in uw voordeel, maar dat kan gedeeltelijk teniet worden gedaan door een slecht 'dieselmarkt' over drie jaar.