Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Advies bij ontbinden aankoop auto

Vraag gesteld door MPBinda op 17 februari 2018

Ik heb 5 weken geleden een 2e hands auto gekocht bij een autobedrijf. De volgende gebreken zijn in de tussentijd gemerkt:

Proefrit:
Verwarming komt niet op temperatuur (opgelost door koelvloeistof aan te vullen)

19-1-2018:
Motorstoringslampje brandt (lambda sensor blijkt foutieve waarde door te geven) en verwarming weer defect. 1-2-2018 de auto bij het bedrijf achtergelaten voor reparatie. Lekkend thermostaat gevonden en vervangen, waterpomp vervangen en hiermee beide problemen opgelost. Auto 9-2-2018 opgehaald, in de tussentijd huurauto gehad.

13-2-2018:
Verwarming opnieuw defect, contact opgenomen met het bedrijf om opnieuw langs te komen voor reparatie.

16-2-2018:
Onderweg naar het bedrijf de auto op een afrit moeten verlaten nadat deze uitviel, verschillende alarmlampjes aangingen en er rook onder de motorkap vandaan kwam. Contact opgenomen met ANWB, ik ben van de afrit weggesleept naar een veilige locatie. Later kwam er een ANWB medewerker langs om me verder te helpen, hierbij werd gemerkt dat de koelvloeistof helemaal leeg was en er een lek bleek te bestaan ter hoogte van de waterpomp (vloeistof op de grond onder de auto). Hierna heb ik het laatste stukje naar het autobedrijf kunnen overbruggen. Ze hebben naar mijn idee geen duidelijk beeld wat het probleem veroorzaakt, maar gaan er opnieuw naar kijken. Ik heb opnieuw een huurauto meegekregen.

Ik heb geen vertrouwen meer in de auto en ik wil het liefst stappen zetten om de aankoop te kunnen ontbinden, maar ik ben onzeker over hoe ik het nu moet aanpakken mede omdat mijn auto nu bij het bedrijf staat en ik in een huurauto van ze rijd. Wat zouden mijn eerste stappen moeten zijn en wanneer?

Groeten,

MP Binda

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft onlangs een auto gekocht. Nu heeft u een aantal problemen ontdekt. U zou het liefst de koop ontbinden.

Garantie

Als u een gebruikte auto heeft gekocht dan zit daar mogelijk garantie bij. Problemen die tijdens de garantie opkomen moeten onder garantie worden verholpen. Is er geen garantie, dan kunt u zich beroepen op de wet.

Wet

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Onderzoek

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In uw geval is de garage bereid de problemen op te lossen. U krijgt een huurauto. U heeft echter het idee dat de gebreken niet zullen worden opgelost. U zou de koop willen ontbinden.

Ontbinding

Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper jou de koopprijs terugbetaalt en jij geeft het voertuig terug. Ontbinding van de koopovereenkomst kan alleen als:

  • reparatie of vervanging niet mogelijk is
  • de verkoper het voertuig niet wil repareren of vervangen
  • reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden
  • herhaalde reparatie niet afdoende blijkt
  • het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat

U zult de garage eerst de mogelijkheid moeten bieden om de gebreken te herstellen. Lukt dat niet, dan kunt u aangeven dat u de koop wenst te ontbinden.

Stappenplan

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

 

 

 


***

 

 

 

 

Reactie van MP Binda:

 

 

Bedankt voor uw antwoord,

Voor ontbinding staat er dat ik de garage de mogelijkheid moet geven om de gebreken te herstellen. Dat heb ik op 1-2-2018 gedaan, maar het probleem keerde terug op 13-2-2018 en werd kort daarna een ernstig probleem waarbij de motor oververhit raakte en niet meer bestuurbaar was. Mag ik hieruit concluderen dat aan de volgende kopjes bij de alinea ontbinding wordt voldaan?
- herhaalde reparatie niet afdoende blijkt
- het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat

Met vriendelijke groet,

MP Binda

 


***

 

 

 

Reactie van Annemieke Zerdoun:

 

 

Het uitgangspunt is dat er meerdere malen, in ieder geval twee maal, de gelegenheid moet worden gegeven. Ook moet er eerst een ingebrekestelling worden gestuurd/overhandigd voor u verdere stappen kunt nemen. U zou nu de garage voor de reparatie al kunnen aangeven via een ingebrekestelling dat dit de laatste gelegenheid zal zijn voor herstel.

In de ingebrekestelling geeft u aan:

  • het gebrek
  • de eis
  • de reactietermijn (2 weken)
  • welke mogelijkheden de verkoper al heeft gehad

Deze brief verstuurt u per aangetekende post of per fax/e-mail met ontvangstbevestiging. U kunt de brief ook in kopie overhandigen en laten tekenen voor ontvangst. Een voorbeeld van een ingebrekestelling vindt u in het pakket modelbrieven garantie bij het stappenplan.