Verschil tussen verbruik auto af fabriek en werkelijk verbruik

Vraag gesteld door Pali70 op 24 februari 2017

Ik heb een nieuwe Alfa Romeo Giulietta 170 tct gekocht. Ik vroeg mij af of er een maximaal toegestaan wettelijk verschil bestaat tussen de verbruiksgegevens door de fabrikant opgegeven en het werkelijke verbruik? De dealer heeft hier - uiteraard - geen antwoord op. In de praktijk is het in mijn geval zo dat het verschil tussen het verbruik zoals door de fabrikant opgegeven en het werkelijke verbruik gigantisch is en hier ben ik niet blij mee. Wie weet hier iets meer over?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt of er een toegestane norm is voor het afwijken van de door de fabrikant opgegeven brandstofverbruikscijfers t.o.v. het werkelijke verbruik.

Dat is er niet. Overigens zijn de getallen afkomstig van de fabrikant gerelateerd aan de emissietest om de hoeveelheid schadelijke stoffen te meten. De co2 uitstoot maakt deel uit van deze methodiek en wordt op en laboratorium wijze vastgesteld. Dat getal is dus niet gerelateerd aan het praktijkverbruik dat met gemak 25-30 procent hoger ligt. De genoemde emissietest ligt al langer onder vuur omdat dit te ver van de praktijk ligt en de consument dus makkelijk op het verkeerde been wordt gezet. De planning is dat per september 2017 er een nieuwe testmethode van kracht gaat, meer gericht op het gemiddelde praktijk gebruik van een auto.

Zoals gezegd is er geen maximaal toegestane afwijking. Het praktijk verbruik van een auto is per definitie zeer uiteenlopend omdat de ene berijder uitsluitend de plaatselijke supermarkt bezoekt en de ander lange afstanden op de snelweg. Om tóch een beeld te hebben van andere Giulietta rijders en hun praktijkverbruik, kunt u de website Werkelijke Verbruik raadplegen. Daar worden de brandstofgegevens van zakelijke rijders genoteerd en een gemiddeld verbruik berekend. Wanneer ik naar die gegevens kijk zou het gemiddelde verbruik rond de 1 op 20,4 moeten bedragen volgens opgave fabriek. Het verzamelde gemiddelde praktijkverbruik staat op 1 op 14,7. Wanneer uw verbruik redelijk in die buurt komt duidt het verbruik niet op een technisch mankement, en een redelijk gebruikelijk verschil met de fabrieksgetallen.

In de toekomst zullen de onderlinge verschillen hopelijk 'n stuk kleiner zijn door de nieuwe testmethodiek.