Koppelingprobleem Nissan Qashqai

Vraag gesteld door Dick Boulanger op 13 augustus 2018

Sinds maart 2016 heb ik een nieuwe Nissan Qashqai. Tijdens de eerste vakantie in juni 2016 in Frankrijk gebeurde het volgende. Na het optrekken op een steile helling vanuit de handrem produceerde de auto een stank. Ook na het beklimmen van een heuvel via een steile weg van 15% over ongeveer 2 km in de 2e versnelling stonk de auto. Na het afdalen in de tweede versnelling stonk de auto opnieuw. Ik heb dit na de vakantie bij de gatage gemeld. Volgens de garage was het de koppeling die stonk. De auto is gecontroleerd en men vond geen afwijkingen. Ook dit jaar gebeurde hetzelfde. Weer naar de garage. Nu blijken ineens de koppelingsplaten versleten. Terwijl er bij de beurt in januari nog niets aan de hand was. In heb nog garantie maar daar vallen de koppelingsplaten niet onder. Dus sta ik voor hoge kosten. Volgens de garage komt dat waarschijnlijk door mijn rijstijl. Ik heb auto's gehad tot 170.000 km en geen versleten koppelingsplaten. En nu ineens is mijn rijstijl verkeerd? Pas als alles gedemonteerd is kan men zien of er misschien een technisch mankement is. Maar ik heb het probleem al na vier maanden gemeld. Waarom toen geen nader onderzoek? Vond men toen kennelijk niet nodig. Wij zijn 27 keer op vakantie in Frankrijk geweest. Veelal op terrascampings met steile wegen. Nog nooit een stinkende koppeling gehad. En dit is toch al onze 10e auto. Zonder trekhaak.
Wat kan de oorzaak zijn van de stank (een soort brandlucht) en de veel te snel versleten koppelingsplaten? Km-stand is nu 55.000.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een koppelingsprobleem aan uw Nissan Qashqai.

Bij een vroegtijdig versleten koppeling zal de beschuldigende vinger altijd richting bestuurder wijzen. Dat hoeft natuurlijk niet per definitie het geval zijn. U geeft aan de koppeling te hebben geroken bij berg op en berg af in de 2e versnelling. Dan laat je in de regel het koppelingspedaal met rust. Wanneer de koppeling dan tóch gaat stinken kan dat een technische oorzaak hebben. Misschien iets met de hydraulische bediening of drukgroep.

Feitelijk heeft u nog garantie en is het aan de dealer aan te tonen dat dit door verkeerd gebruik is ontstaan. En u moet natuurlijk refereren aan de eerste melding al na 4 maanden. Mogelijk dat de oorzaak voor de stinkende koppeling toen nog zonder al te ernstige gevolgen is geweest. De laatste keer is het de koppeling dan tóch te veel geworden maar die signalen waren er natuurlijk al veel eerder.

Onderzoek zou moeten uitwijzen wat de mogelijk oorzaak geweest moet zijn. Ik kan natuurlijk niks zeggen over uw rijstijl maar kan me niet voorstellen dat je in de 2e versnelling klimt met de voet op de koppeling. En al helemaal niet bij dalen waarbij je juist afremt op de motor. Daar zal je koppeling al helemaal niet willen gebruiken.

Hopelijk komt er snel duidelijkheid. Laat de dealer wel de onderdelen bewaren, mocht u bij een negatieve uitslag dit zelf nog willen laten onderzoeken. En vraag aan de dealer een stukje met u mee te rijden om vast te stellen wat er dan verkeerd is aan uw rijstijl.