Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ford focus 1.0 ecoboost 100 pk

Vraag gesteld door schorpioen99 op 23 oktober 2018

Reeds eerder heb ik deze vraag gesteld. Ik rijd nu in een Focus 3 1.6 ti-vct 105 pk. Over het algemeen worden er kleine stukjes met de auto gereden waardoor het niet altijd zeker is of de motor goed op bedrijfstemperatuur komt. De auto wordt goed onderhouden en heeft blijkbaar weinig problemen met de korte stukjes, buiten het feit om dat dit eigenlijk voor geen enkele auto echt goed is. Nu overweeg ik de overstap te maken na een Ford Focus 1.0 100 pk ecoboost. Mij is door de ANWB expert verteld dat er geen enkele aanwijzing is dat de 1.0 ecoboost turbo meer slijtage zou vertonen dan de atmosferische motor. Op allerlei forums kom ik tegen dat de turbo veel gevoeliger is voor slijtage, veel meer olie verbruikt, zeker als deze niet op voldoende bedrijfstemperatuur is en de levensduur van de motor door de hoge verhitting van de onderdelen door de turbo veel korter is. Zo'n kleine turbo moet hetzelfde vermogen leveren dan de gewone vier cilinder. Dat gaat toch ten koste van de levensduur van de motor of is dit niet juist ?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of een 1.0 Ecoboost motor meer slijtage vertoont dan een atmosferische motor.

De constructie van deze 1.0 turbo motor is zo ontwikkeld dat hij berekend is op de zelfde prestaties als een 1.6 liter atmosferische motor.

De turbo is het enige extra onderdeel dat eventueel stuk kan gaan maar verder zijn er geen aanwijzingen dat er extra slijtage plaatsvindt bij de 1.0 Ecoboost.

Op onze website vindt u de Occasiontest met daarin de rubriek "Dit vindt de Wegenwacht"



***

Reactie van schorpioen99:

Ja maar dat is dus net mijn vraag ! Dat die turbo kapot kan gaan. Ergens op dit forum kwam ik tegen dat de ANWB een levensduur van 10 jaar of 150.000 km voor deze turbo als aanvaard beschouwt. Ik dus niet. De kosten van het vervangen van de turbo zijn gigantisch. En die atmosferisch motor rijd ik niet zo maar in de soep. Dus wel een groot verschil ten nadele van deze turbo toch ?



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

150.000 km zien wij als minimale levensduur voor een turbo.

De levensduur van een turbo is sterk afhankelijk van onderhoud en gebruik en de meeste turbo's gaan veel langer mee dan 150.000 km.

Voordeel van de turbo is een hoog koppel bij laag toerental.

Blijft natuurlijk dat een turbo die er niet op zit ook niet stuk kan gaan.