Zwaar sturen Dacia Lodgy

Vraag gesteld door Stuurbekrachtiging op 04 oktober 2017

Geachte heer of mevrouw,

Ik heb april 2013 nieuw Dacia Lodgy met kenteken 1-KHK-46 uitvoering Prestige gekocht. Dit is een auto met elektrische stuurbekrachtiging. Met deze auto heb ik inmiddels 115.000 KM gereden.

Vanaf begin 2016 op dat moment met 60 KM woon-werkverkeer snelweg per dag, heb ik in mijn linkerschouder een soort “tennisarm” opgelopen naar mijn idee van het zwaar sturen /dode punt bij een snelheid vanaf 80 KM per uur. Dit is voor zo ver mij bekend het punt waarop de elektrische bekrachtiging geheel wordt uitgeschakeld. De overbelasting is verder verergert, toen ik 160 km per dag woon-werk verkeer ging rijden. Inmiddels rijd ik maar nog circa 10.000 KM per jaar, maar de blessure lijkt blijvend te zijn tenzij ik met een andere auto rijd. Voorbeelden hiervan zijn een Renault Clio en een Dacia Dokker met hydraulische stuurbekrachtiging, die ik beiden langdurig (1- 4 weken) heb gereden. Ik heb het euvel van “zwaar” sturen een aantal malen besproken met de merkdealer waar de auto gekocht en in onderhoud was. Die geeft aan ook na een proefrit samen met hoofd werkplaats, dat zij het stuurgedrag als “normaal” kenschetsen.

Ik gebruik inmiddels 4 kussens om mijn armen te ondersteunen bij snelwegverkeer. Dit ontlast mijn armen/verbetert houding, waarmee ik minder last heb en een rit langer kan volhouden. Ik sta nu op het punt om een relatief goede auto te verkopen, omdat ik op deze manier rijden niet als erg prettig ervaar. Ik heb zelf een hekel aan autorijden gekregen. Wat ik echter niet goed kan begrijpen is, dat ik in de eerste gebruiksjaren geen enkel probleem heb ervaren. Dan is m.i. de techniek of ikzelf dus niet stabiel gebleven.

Vragen
· Heeft het eventueel zin om een objectieve specialist naar het stuurhuis/sensoren/bekrachtiging te laten kijken of er toch iets aan te doen is?
· Zijn er andere testen mogelijk, anders dan om de fabrieksopgaaf van de draaicirkel te meten?
· Toeval of niet: op dit moment wordt het contactslot met zeer veel speling vervangen. Kan deze vervanging eventueel helpen of is er geen enkel verband?
· Heeft u advies hoe hiermee om te gaan i.r.t. dealer, verder onderzoek of eventuele reparatie?

Ik hoor graag van u. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,


Bas De Kinder

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft in 2013 een Dacia Lodgy gekocht waarin u vanaf het begin last heeft van uw schouder. Naarmate u langere ritten maakt wordt het erger en extra ondersteuning met kussens verbetert de situatie.

U geeft aan dat u denkt dat de oorzaak het zware sturen van de elektrische stuurbekrachtiging is. Uw dealer heeft met de auto gereden en geen bijzonderheden aan de stuurbekrachtiging geconstateerd.

Als ik uw relaas lees, en zie dat u het probleem gedeeltelijk kunt oplossen met kussens onder uw arm denk ik eerder dat de zithouding een probleem is.

Het vervangen van het contactslot zal geen verandering brengen omdat er geen relatie is tot de stuurbekrachtiging of zithouding.

Omdat het probleem al vanaf de 1e dag bestaat en de dealer de stuurbekrachtiging beoordeeld heeft denk ik niet dat het zin heeft de stuurbekrachtiging door een specialist te laten beoordelen.

Mogelijk ligt de oplossing in een aanpassing van de zithouding in de auto en het eventueel plaatsen van armsteunen om zo uw schouder te ontlasten.

U kunt hiervoor terecht bij Auto Aanpassers Nederland .