Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wie of wat bepaalt kWh-prijs van openbare laadpalen?

Vraag gesteld door Ta Chiang op 5 maart 2018

Wie of wat bepaald kWh-prijs van openbare laadpalen?
Ik rij zelf een Opel Ampera met veel genoegen. Ook maak ik gebruik van een ANWB oplaadpas. De laatste rekening die ik na-rekenende heeft mij het inzicht gegeven dat ik bijna altijd met rijden op benzine (de Ampera heeft een range extender) goedkoper uit ben dan met het laden aan een openbare laadpaal. Mijn kantelpunt ligt namelijk op afgerond €0,39 inclusief BTW (€0,32 ex). Laad nu de meeste palen een hoger bedrag in rekening brengen. Dus is het gunstiger voor mijn portemonnaie om op benzine te rijden. Hierdoor heb ik 2 vragen en 1 opmerking.
1) Wie bepaald nu de prijs van een kWh?
2) Kan ANWB niet wat invloed uitoefenen om elektrisch rijden te bevorderen? Op deze wijze is wordt elektrisch rijden niet gewaardeerd.
Opmerking: Waarom is vooraf niet te zien wat een kWh kost. Als ik naar de benzinetankstation rij kan ik dit wel zien en heb ik dus de vrijheid een concurrent op te zoeken, als de prijs mij niet bevalt.
Mvg
Ta Chiang

Antwoord van Harm

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U wilt weten waardoor de prijs per kWh, voor het laden van een elektrische auto, wordt bepaald. Dit hangt sterk af van de manier waarop de auto geladen wordt: thuis, via een openbare laadpaal of met een snellader.

Heeft u de mogelijkheid om thuis of op het werk de auto op te laden, dan kost rijden op stroom grofweg de helft van rijden op reguliere brandstof. Ben je volledig afhankelijk van openbare (of snel) laadinfrastructuur, dan valt er nauwelijks financieel voordeel te behalen.

De prijzen worden bepaald door de leveranciers van de stroom. Bij thuisladen is dit de prijs die uw eigen energieleverancier hanteert. Bij het laden met een gewone laadpaal komen daar de kosten van de infrastructuur hierbij en de techniek om snel te laden is dan weer een flink stuk duurder.

Die kosten worden doorberekend in de prijs die de consument betaalt, waarbij er net zoals bij benzine sprake is van een winstmarge en belastingen. Ook kunnen er kosten zijn voor de laadpas. Die zijn afhankelijk van het soort abonnement dat u hiervoor wenst.

Het heeft onze aandacht dat de prijzen voor laden slecht inzichtelijk zijn.