RESERVEBAND

Vraag gesteld door 'PIOTR54 op 02 augustus 2016

kan iemand mij vertellen waarom auto's tegenwoordig zonder reserveband worden verkocht?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Steeds meer nieuwe auto’s worden geleverd zonder een volwaardig reservewiel of kleinere en lichtere thuiskomer. In plaats daarvan wordt een reparatiesetje meegeleverd dat bestaat uit een spuitbus met schuim en een kleine compressor.

Daarmee worden kosten, gewicht, ruimte en brandstof bespaard. Het reparatiesetje is goedkoper en compacter dan een reservewiel en doordat de auto lichter is wordt er iets minder brandstof verbruikt. Dat werkt ook door in de metingen om de CO2-uitstoot vast te stellen. Voor fabrikanten is er alles aan gelegen om die zo laag mogelijk te krijgen.

Allemaal prima zolang je geen lekke band krijgt. Gebeurt dat wel, dan kan je zonder reservewiel toch een probleem hebben. De reparatiesetjes werken niet altijd. Als het wel werkt kunnen alleen de kleinere lekken worden gedicht. De spuitbus met dichtmiddel werkt niet bij vrieskou en bij een kapot gereden band is de set sowieso onbruikbaar.
De Wegenwacht kan je verder helpen door een passend reservewiel te regelen, maar bandenpech wordt zo wel een erg tijdrovende activiteit. Ons advies is om toch een vijfde wiel in de auto te hebben, al is het een zogenaamde thuiskomer.

Bij nieuwe auto's staat een reservewiel vaak op de optielijst, bij een gebruikte auto kan een reservewiel apart worden aangeschaft.