Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ik heb een VW Polo blue Motion. Het spiraallampje (gloeilampje) op mijn dashboard brandt af en toe. Turbo vervangen?

Vraag gesteld door Theodorus57 op 22 juni 2016

De garage heeft het doorgemeten en raadt aan om de turbo te vervangen. Toch brandt het lampje slechts af en toe en ik merk dan met rijden dat er wat minder vermogen is. Deze situatie duurt nu ruim een half jaar. De vraag: de turbo vervangen of kan je er toch mee doorrijden.
Er wordt ook aangeraden dieselinjector cleaner te gebruiken. Ik ga met de auto een lange reis maken.

150.000 km op de teller en 6 jaar oud. Onderhouden volgens schema

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bericht over een brandend voorgloeilampje van uw VW BlueMotion.

Brandend voorgloeilampje
Dit lampje geeft feitelijk een storing aan en is het de kunst daar de juiste diagnose aan te koppelen. Bij de BlueMotion-diesels blijft veelvuldig de EGR-klep hangen, waardoor de motor slecht loopt en het voorgloeilampje knippert. Datzelfde lampje veroorzaakt paniek als met zo’n BlueMotion veel korte stukjes worden gereden, waardoor het roetfilter niet de kans krijgt om te regenereren. Op een slecht moment stopt de motor ermee. Dat is eigenlijk geen pech, maar het gevolg van de gebruiksomstandigheden van de auto zoals veel stadsverkeer, korte afstanden en veelvuldig laag in toeren rijden.

Diagnose
Op basis van van uw vraag de turbo te vervangen óf doorrijden én een dieselinjector cleaner te gebruiken wekt bij mij de indruk dat er nog géén wezenlijke diagnose is opgemaakt. Met name het EGR probleem is een bekend fenomeen bij deze motoren en veel minder de turbo. Ik denk dat het belangrijk is de dealer of een dieselspecialist éérst een diagnose te laten maken. Doorrijden met een dubieuze turbo is wat mij betreft een veel te risicovolle gok.

 


***

 

 

 

Reactie van Mr.f:
Goedenmiddag, jos van der drift.

Ik had een vraag voor u, waarbij u antwoord gaf op de vraag van de heer theodorus57. Omtrent de polo met motorstoring. Ik heb ff een stukje voor u gekopieerd zodat u weet waar het ookalweer over ging. Ik zal u eerst mijn vraag stellen. U zei dat het aan de egr klepper zou kunnen liggen waardoor je m9tor niet goed loopt met een vreemde geluid erbij en op een gegeven moment stopt je motor ermee, dat las ik en toen dacht ik ,dat is precies bij mij gebeurt de druk viel weg een vreemde geluid en toen stopte de motor met draaien ik was op dat moment in spanje op me terug reis naar nederland.. mijn vraag aan u mijnheer is of het de completere motor is dta stuk is of is het een onderdeel van de motor. Ik heb me auto naar een turk gebracht en die zegt me dat de motor bet heeft begeven graag hoor ik u reactie.

De garage heeft het doorgemeten en raadt aan om de turbo te vervangen. Toch brandt het lampje slechts af en toe en ik merk dan met rijden dat er wat minder vermogen is. Deze situatie duurt nu ruim een half jaar. De vraag: de turbo vervangen of kan je er toch mee doorrijden.
Er wordt ook aangeraden dieselinjector cleaner te gebruiken.
Ik ga met de auto een lange reis maken.

150.000 km op de teller en 6 jaar oud. Onderhouden volgens schema.
 

***

Reactie van Jos van der Drift:
U bericht over een brandend voorgloeilampje van uw VW BlueMotion.

Dit lampje geeft feitelijk een storing aan en is het de kunst daar de juiste diagnose aan te koppelen. Bij de BlueMotion-diesels blijft veelvuldig de EGR-klep hangen, waardoor de motor slecht loopt en het voorgloeilampje knippert. Datzelfde lampje veroorzaakt paniek als met zo’n BlueMotion veel korte stukjes worden gereden, waardoor het roetfilter niet de kans krijgt om te regenereren. Op een slecht moment stopt de motor ermee. Dat is eigenlijk geen pech, maar het gevolg van de gebruiksomstandigheden van de auto zoals veel stadsverkeer, korte afstanden en veelvuldig laag in toeren rijden.

Op basis van van uw vraag de turbo te vervangen óf doorrijden én een dieselinjector cleaner te gebruiken wekt bij mij de indruk dat er nog géén wezenlijke diagnose is opgemaakt. Met name het EGR probleem is een bekend fenomeen bij deze motoren en veel minder de turbo. Ik denk dat het belangrijk is de dealer óf een dieselspecialist éérst een diagnose te laten maken. En doorrijden met een dubieuze turbo is wat mij betreft een veel te risicovolle gok.

 


***

 

 

 

Reactie van Jos van der Drift:
Ik denk dat net als bij de vorige vragensteller er écht een concrete diagnose moet komen. Gebrek aan vermogen kan een turbo probleem zijn en daar moet je in de regel niet mee doorblijven rijden. Dat is kennelijk wel al een half jaar het geval geweest maar een defecte turbo kan de motor uiteindelijk opblazen.

EGR is helemaal een bekend verhaal bij deze motor met overeenkomstige klachten. Maar zonder een 100% zekere diagnose valt geen verstandig advies te geven welke ingreep noodzakelijk is. Maar met duidelijk minder vermogen lijkt het me verstandig nog vóór de geplande lange reis eerst te weten wat er aan de hand is. Ik denk dat de dealer of een diesel diagnose specialist daar de meeste kennis over in huis heeft.