Iemand ervaring met ernstige lekkage in de renault capture.

Vraag gesteld door RolinkaO op 15 februari 2018

Ik heb behoorlijke lekkage in mijn capture uit 2014. Ontdekt omdat de mat achter de bestuurder drijfnat bleek. Als ik hard rem hoor je het water klotsen onderin de auto.
De garage kan tot nu toe niks vinden. De hele auto is nu gestript, achterbank eruit. Deurrubbers en afdekking bodemplaat zijn goed. De kofferbak is droog. Airco is ook gecheckt. Water blijkt ook voorin te zitten, ook hier m.n. links. Er zat liters water op de bodem. Het uurloon stijgt, maar er wordt niets gevonden. Renault Nederland herkent het probleem ook niet. Heeft iemand een idee. Straks zit ik met een niet gerepareerde, onverkoopbare auto en een hoge kostenpost. En kan mijn anwb-verzekering hier iets in betekenen.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Renault Captur heeft een fikse waterlekkage in het interieur.

Het achterhalen van de oorzaak kan vaak niet op een andere manier dan de auto ''uitkleden'' en met de waterslang op zoek gaan naar een spoortje water dat uiteindelijk naar binnen komt.

U doet een oproep aan andere Captur bezitters die misschien dit verschijnsel herkennen. Ik kom dit niet als veelvoorkomende klacht tegen. Misschien dat het écht iets exemplarisch is wat u spijtig genoeg nu treft, en dat dit toch ouderwets speurwerk is op zoek naar de bron van de lekkage.

De meeste lekkages ontstaan vanuit de paravaan. Dat is een regenwater opvangbak onder de voorruit waar de ventilator van de kachel z'n buitenlucht vandaan haalt. Soms kan deze waterafvoer verstopt raken en loopt het waterniveau zodanig op, dat dit uiteindelijk in het interieur terecht komt. Misschien een nuttige hint hoewel het mij zou verbazen wanneer dit niet al de aandacht heeft gekregen. Dit is de meest herkenbare bron voor deze klachten en zou bij de dealer bekend moeten zijn.

Ik hoop dat de dealer toch doorzet dit te vinden. Het vinden van de oorzaak is ook belangrijk voor de kosten. De auto lijkt mij te jong voor een degelijk verschinsel en is een waterlekkag ook niet te wijten aan het gebruik of onderhoud. Wanneer er duidelijk een oorzaak bekend is zou dit mogelijk geinterpreteerd kunnen worden als een fabrieks- of constructiefout, en zou garantie gewoon nog van toepassing moeten zijn. Of in ieder geval minstens een passende coulance regeling. Maar ik wil toch adviseren de dealer er toe te bewegen door te zetten omdat u zo'n nadrukkelijke waterlekkage bij een auto van deze leeftijd niet hoeft te verwachten. Met nu stoppen zonder oorzaak heeft u feitelijk niets en kunt u de leverende dealer ook niet aansprakelijk stellen voor een ondeugdelijk product.

Zie ook ons Stappenplan klachten na aankoop.