Gewichtsverschil Mazda CX5 192pk van 2015 van 233kg lichter in Nederland tov Duitsland

Vraag gesteld door Gewichts verschil op 20 december 2015

Als ik kijk dat de zelfde auto in Duitsland 233kg meer weegt dan in Nederland en dat in Nederland een schuifdak incl. is en niet in Duitsland, dan vraag ik mij af hoe dit mogelijk is.
Als ik deze auto invoer krijg ik dan het Nederlands gewicht of het Duitse gewicht aan wegenbelasting?

Mvrgr. Dick

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het gewicht in de Duitse brochure varieert van 1515 tot 1648 kg waarbij het verschil gemaakt wordt door de opties en accessoires. Er wordt in deze brochure uitgegaan van massa rijklaar.

Deze waarde geeft aan wat de massa van het voertuig is in rijklare toestand, uitgedrukt in kilogram, met een voor 90 procent gevulde brandstoftank en een bestuurder (75kg). Voor de Nederlandse MRB wordt er vervolgens 100 kg daarvan afgetrokken. Van het rijklare Duitse gewicht inclusief eventuele extra's wordt dus vervolgens 100 kg in mindering gebracht waar de MRB over berekend wordt. In de Nederlandse brochure heeft men die 100 kg al in mindering gebracht omdat dit voor de consument belangrijk is voor het tarief MRB.

Vermoedelijk zal de Duitse fahrzeugbrief het ''leergewicht in fahrbereitem zustand'' vermelden waarvan met aftrek van 100 kg dit gewicht als ''massa ledig voertuig'' op het Nederlands kenteken komt te staan en bepalend is voor het tarief MRB.