Auto is niet meer te maken, welke rechten heb je als koper?

Vraag gesteld door Juut op 22 november 2016

Augustus j.l heb ik een chevrolet matiz 1.0 gekocht voor €2000,00. De auto heeft +/- 97000 km gelopen. 1 maand garantie op draaiende motor onderdelen. Bij een proefrit leek de auto geen mankementen te vertonen. Tot ik de eerste keer een stuk ging rijden met de auto in totaal 70 km ging het motor indicatie lampje brandden. Bij uitlezen bleek het de uitlaatsensor te zijn. Eerste keer werd gedacht dat er misschien vuil voor de sensor zat. De eerst volgende keer rijden ging het lampje weer brandden na ongeveer 15 km. Toen heeft de garage een nieuwe uitlaatsensor erin gezet. Ook dat was niet voldoende. Vele reparaties volgenden. Er is een nieuw stuk uitlaat ondergezet met nieuwe katalysator, de motor zelf is schoongemaakt en op het laatst zelfs in het computersysteem wezen zoeken. €1100,00 verder (betaalt door de garage) brandt het lampje nog steeds en is er niets gevonden. Ik ben het onderhand meer dan zat iedere keer uit mn werk naar de garage toe te moeten. En de garage weet niet meer wat te doen.

Wat zijn mijn rechten als koper met betrekking tot het terugkrijgen van mijn aankoopgedrag? Ik moet namelijk een nieuwe auto kopen. Of blijven rondrijden met een motor indicatie lampje dat altijd brandt maar dat vind ik niet veilig mocht er dan wat in de motor aan de hand zijn heb ik het niet door omdat het lampje altijd brandt. Wat kan ik van de garage eisen/verwachtten als ik binnenkort met ze in gesprek ga?

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft in augustus een Chevrolet Matiz gekocht voor € 2000 met een maand garantie, al snel kwamen er diverse gebreken aan het licht en de garage heeft al verschillende reparatie uitgevoerd. De problemen zijn tot op heden echter niet verholpen.

Als het product niet voldoet aan de verwachtingen die u op grond van de overeenkomst mag hebben, dan moet u in eerste instantie de verkoper de gelegenheid geven de gebreken te herstellen. Komt een gebrek na reparatie steeds terug, dan kunt u om vervanging vragen. Is vervanging te kostbaar of niet mogelijk, dan kunt u de overeenkomst ontbinden.

Deze laatste optie ligt dan het meest voor de hand.

Ontbinding koopovereenkomst

Ontbinding van de koopovereenkomst betekent dat de verkoper u de koopprijs terugbetaalt en u geeft het voertuig terug. Ontbinding van de koopovereenkomst kan alleen als:

  • reparatie of vervanging niet mogelijk is
  • de verkoper het voertuig niet wil repareren of vervangen
  • reparatie of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan plaatsvinden
  • herhaalde reparatie niet afdoende blijkt
  • het gebrek zo ernstig is dat het normaal gebruik van het voertuig in de weg staat

Meer lezen over klachten na aankoop.