vervanging katalysator en/of lambdasensor citroen c5

Vraag gesteld door jozias op 29 april 2017

Bij APK-controle van mijn Citroen C5 ( 2003 , 130.000 km , nu rijd ik 6000 km per jaar ) "kreeg de monteur de emissie niet meer goed ondanks testrit" Hij "VERMOEDDE dat de katalysator kapot was en wil die gaan vervangen. Maar hoe kunnen we TECHNISCH VASTSTELLEN dat die kapot is en toch niet de lambda sensor de schuldige is ? Graag reactie voor woensdagavond 3 mei ( want dan gaat hij naar de garage..) Jos Bedet lid sinds 1968

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de lamdasonde en katalysator van uw Citroen C5.

Wanneer na een stevige proefrit en een flink opgestookte katalysator de emissie eisen nog steeds niet gehaald wordt, is een defecte katalysator geen onlogische diagnose. Een defecte lambdasonde is echter óók een mogelijke oorzaak. Deze is feitelijk wat makkelijker te testen door de spanning te meten die de sonde opwekt en moet schommelen tussen de 0,1 en 0,9 V. Wanneer de motor wat onregelmatig draait rond zo'n 2000 toeren, is dat óók een indicatie dat het mogelijk de lamdasonde is.

De lamdasonde leent zich dus wat makkelijk om vast te stellen of deze defect is. Overigens is het niet ondenkbaar dat beiden de geest hebben gegeven. Een defecte lambdasensor kan op den duur óók de katalysator kapot maken. Overigens past uw gebruik wel 'n beetje bij deze klachten. Veelal korte ritjes kan op den duur funest zijn voor de katalysator en lamdasonde.