Verborgen gebrek / schade geconstateerd na aankoop occassion, wie is verantwoordelijk

Vraag gesteld door renoxer op 26 oktober 2018

Ik heb net mijn occasion opgehaald bij een merkdealer waarvan de auto hetzelfde merk draagt, wij hebben 6 maanden bovag garantie op de auto zitten.

Nou zie ik aan de passagierskant net onder/langs de dorpels dat er een redelijke deuk in zit (5 a 10 cm). Deze was mij bij de bezichtiging niet opgevallen. Ook iets verder op de dorpel richting het deurscharnier zitten wat bobbeltjes aan de zijkant en daar lijkt het ook wat gedeukt te zijn aan de onderkant van de dorpel.

Toen bij de eerste bezichting/proefrit ik wat zei over die plek op de dorpel vlakbij het scharnier zei de verkoper dat dit speciaal versterkt was om te kunnen opkrikken. Na dat antwoord ben ik gestopt met kijken langs de dorpel, stom want ik heb de deuk eronder niet opgemerkt en de deuk iets verderop..

Maar goed, nu ik de 2e deuk iets verderop heb opgemerkt begin ik toch te twijfelen over dit hele verhaal dat die bobbeling op de dorpel vlakbij het scharnier voor versterking diende. Bij de meeste vergelijkbare modellen is de dorpel daar gewoon vrij recht.


Ik heb bevindingen nog niet voorgelegd aan het bedrijf zelf omdat ik niet weet hoe mijn rechten zijn en of dit onder de Bovag garantie valt of non-conformiteit of dat het mijn eigen schuld is dat ik niet beter de dorpels geïnspecteerd heb.

Ik zou graag willen weten wat mijn rechten zijn? En welke stappen ik zou moeten nemen zodat men dit gaat oplossen, want hoe kan men nog garanderen dat de structuur van de auto nog in orde is? En blijkbaar is het voor de APK geen probleem.. Echter optisch gezien valt het behoorlijk op nu ik eenmaal weet dat het er zit.

Ik had verwacht dat ik bij een Merkdealer niet de hele auto op de milimeter hoefde te onderzoeken omdat ik ervan uit ga dat zoiets bij zo een bedrijf niet of zelden voorkomt, maar dat was blijkbaar een verkeerde gedachte..

Graag advies wat ik het beste kan doen.

Groet,

renoxer

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht bij een merkdealer. Tijdens de bezichtiging viel u iets op aan de dorpel. De garage heeft hier destijds een verklaring voor gegeven. Nu u uw auto heeft opgehaald heeft u ook een deukje ontdekt. U twijfelt nu over de verklaring van de garage. U vraagt wat uw rechten zijn.

U heeft garantie. Alle gebreken die tijdens de garantie opkomen worden onder garantie hersteld. dat geldt niet voor schade aan de buitenkant van de auto. Het uitgangspunt bij de aankoop van een auto is dat u als koper de auto moet onderzoeken. De verkoper moet op zijn beurt vertellen wat hij weet van de auto. Hij hoeft de auto niet te onderzoeken. Zaken die van buitenaf zichtbaar zijn hoeft de verkoper niet specifiek te benoemen. Een koper moet hier op letten.

Naast garantie heeft u ook rechten op grond van de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Als koper moet je wel onderzoeken wat je koopt. Als gebreken ook door een particulier eenvoudig te zien of bemerken dan zijn het geen verborgen gebreken.

In dit geval betreft het schade aan de buitenkant van de auto. Daarvoor kunt u geen beroep doen op de garantie of de wet.

Voor de door u gemelde oneffenheden bij de dorpels is het van belang om te weten wat daar de oorzaak van is. Is het zoals de garage aangeeft, een speciale versteviging? Of is er sprake van een gebrek of schade. Alleen als het een gebrek betreft, bijvoorbeeld aan de lak, kunt u de garage aanspreken. Ik raad u aan dit eerst met de garage zelf te bespreken.

Voor uw rechten bij klachten na aankoop en de stappen die u kunt nemen verwijs ik u graag naar onze website.