distributieketting problemen Opel mokka 1.6 CDTI bj 10/2015

Vraag gesteld door H. D. op 29 oktober 2017

Goedemorgen, Ik heb een discussie met de dealer betreffende de kettingproblemen met de door mij in juni dit jaar aangeschafte Opel mokka. DE auto was bij aankoop net 1.5jr oud en had 38.00 km gereden. Bij proefrijden ontdekte ik tijdens het starten een forse ratel die vlak daarna stopte. Hiernaar zou gekeken worden omdat de auto een grote onderhoudsbeurt nodig had en die is ook gegeven. Echter het probleem bleef tijdens het starten. Er is uiteindelijk door Opel onder garantie een kettingspanner vervangen. Nu blijkt later dat het probleem zit in de opbouw van de oliedruk tijdens de opstart procedure. Opel doet dit af met de wel bekende kreet "productie eigenschap". De dealer kan en wil op dit moment dus niets doen omdat Opel de problemen niet wil/kan oplossen. Ik ga hier niet mee akkoord aangezien ik nu meer problemen lees van gelijke strekking.
Veelal lease auto's dus de berijder zal het even kort gezegd een biet zijn.
Ik vermoed dat het toevoer kanaal in het blok te klein is of de olie pomp te zwak. Ik ga er vanuit dat dan het gehele motorblok uit elkaar moet en dat ze daar geen zin in hebben gezien de kosten. Ik, heb daar geen enkele boodschap aan omdat de auto 1 jaar garantie heeft. En als het een productie/ontwerpfout is is dat een zaak van de dealer met Opel Nederland en niet van mij. Of ik moet het fout hebben. De term producteigenschap is in de automotief een vergaarbak waar alle problemen mee weggewoven worden en zijn van hun verantwoordelijkheden geschoond blijven. Denken ze. Dit was voorheen ook met de TSI blokken van VAG groep en de THP blokken van PSA. Graag jullie advies hierin en eventuele aanvullingen.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Bij uw Opel Mokka 1.6 CDTI uit 2015 is tijdens het starten een forse ratel hoorbaar die na enige tijd stopt, Uw dealer wil of kan dit probleem op dit moment niet oplossen.

Uw dealer heeft de kettingspanner vervangen omdat het geluid blijkbaar van de distributieketting afkomstig is maar zonder resultaat. Opel noemt het nu een producteigenschap.

Het is wel vreemd dat er eerst een reparatie wordt uitgevoerd omdat er blijkbaar een mankement is en als het probleem dan blijft dit als producteigenschap te betitelen.

Als bij elke start de kettingspanner om welke reden dan ook niet in staat is om de distributieketting strak te houden is er sprake van een mankement. Het steeds ratelen van de distributieketting zorgt zeker voor extra slijtage (rek) aan de distributieketting en zal uiteindelijk voor problemen zorgen gelijk aan de problemen van de TFSI en THP motoren.

Het is zeker noodzakelijk dat de problemen worden opgelost omdat dit anders tot grote motorschade gaat leiden.

Op onze website vind u een stappenplan klachten na aankoop.