Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

BMW Premium Select garantie

Vraag gesteld door John Zevenhoven op 12 juni 2018

Oktober 2016 heb ik via een BMW dealer een BMW X1 met Premium Select Garantie (2 jaar) gekocht. Twee weken geleden is mijn vrouw weggesleept, wegens een verbrande koppeling. Wij hebben zelf 12.000 km met deze auto gereden sinds aanschaf. De huidige kilometerstand is 110.000. Nu wil de dealer waar de auto is heen gesleept de koppeling + vliegwiel niet voor garantie claimen, wegens een berijdersfout, volgens de dealer. Mijn vraag is hoe ik deze zaak verder kunnen aanpakken, omdat ik het in het dilemma zit dat de auto niet meer rijd baar is volgens de dealer. Daarnaast ben ik benieuwd wat mijn rechten zijn om als nog garantie te claimen of eventueel voor een coulance in aanmerking te komen.

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto waar nog fabrieksgarantie op zit. De koppeling en het vliegwiel moeten nu worden vervangen. De deaer wijst een beroep op garantie af. U vraagt wat u kunt eisen.

De voorwaarden van de garantie bepalen wat wel en niet onder de garantie valt. Als deze onderdelen onder de garantie vallen kan de delaer garantie afwijzen als aantoonbaar de wijze van gebruik de oorzaak van het gebrek is. De dealer zal dus aannemelijk moeten maken dat het gebrek door eigen toedoen is ontstaan. Is dat het geval, dan zijn de kosten van herstel voor eigen rekening.

Als u het niet eens bent met het standpunt van de dealer is het mogelijk om zelf een onderzoek te laten uitvoeren naar de reden van het gebrek. De kosten hiervoor zijn in eerste instantie voor eigen rekening. Mocht blijken dat het rijgedrag niet de oorzaak is, dan kunt u de kosten verhalen op de dealer.

Infomatie over uw rechten na aankoop en een stappenplan om de verkoper aan te spreken vindt u op onze website.