Stuur trilt bij het remmen en remschijven zijn niet krom

Vraag gesteld door theo966 op 20 september 2016

Bij mijn auto, Renault Laguna Diesel 2.0 uit 2010 trilt mijn stuur tijdens het remmen. Remschijven en blokken zijn door lokale garage vernieuwt echter na korte tijd (enkele weken) gaat stuur opnieuw trillen. Remschijven gecheckt, niet echt krom maar toch afgedraaid. Even (paar weken) lijkt het resultaat te hebben maar weer begint stuur te trillen. Het trillen lijkt de ene keer iets erger dan de andere keer. Geen visuele afwijkingen te constateren. Op de remmenbank ziet men dat het rechterwiel niet gelijkmatig remt (remdruk schommelt klein beetje). Lokale garage denkt dat misschien software (ABS/ESP) dit probleem veroorzaakt. Overleg met Renault dealer. Deze adviseert om aandrijflijn (met speciale apparatuur) uit te lijnen.

Overigens is het trillen de eerste keer geconstateerd kort na het vernieuwen van remblokken (originele Renault). Hebt u enig idee of men in de goeie richting zit of hebt u nog een ander idee?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Na vervangen van remblokken en schijven gaan de remmen opnieuw trillen.

Vervanging remblokken
Als remblokken vervangen worden, moeten deze inslijten op de oude schijven. Dat heeft even tijd nodig. Als u in die periode hard moet remmen ontstaat er veel warmteontwikkeling omdat het contactvlak tussen schijven en blokken nog niet optimaal is. Oververhitting is meestal de oorzaak van kromtrekken.

Vervanging remschijven
Bij het vervangen van de remschijven is het belangrijk dat de flens waar de remschijf op gemonteerd wordt goed schoon is, zodat de remschijf zijn warmte gelijkmatig kan afvoeren over de flens. Bij slecht contactvlak kan een probleem in de warmteoverdracht ontstaan. Ook het aanhaalmoment van de wielbouten is van belang.

Uiteraard is het van belang dat de aandrijflijn spelingsvrij is.