Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

moeten remschijven altijd spiegelglad zijn en maakt de kleur iets uit?

Vraag gesteld door piet234 op 27 september 2018

mijn voorste remschijven voelen niet spiegelglad als ik over het loopvlak strijk, beetje ribbelig. De blokken zijn prima en dik en ik rem nooit hard. Een tijdje terug zijn alleen de blokken vervangen , maar de schijven niet, die waren nog prima volgens monteur.
Ze piepen niet en zijn goed door apk gekomen zonder opmerkingen.
Ik neem aan dat de nieuwe remblokken inmiddels juist ingesleten zijn volgens ribbelpatroon vd schijven? gaat niet over milimeters hoor.
En iemand had het over blauw zien van schijven dat duidt op hard remmen en schade? fabeltje om te kunnen vervangen en verdienen?
Wat zegt de expert hierover?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt of remschijven altijd spiegelglad moeten zijn en of de kleur iets zegt.

Lichte ribbeltjes in remschijven zijn geen probleem als u de eerste tijd rustig remt en zo de remblokken de tijd geeft om in te slijten. Ribbeltjes vergroten het oppervlak.

Verder spreekt u van een blauwe verkleuring van de remschijven. Remmen zetten kinetische energie om in warmte, een remschijf wordt dus per definitie warm. Enige blauwe verkleuring kan dan ook geen kwaad. Als de remschijven buiten de blauwe verkleuring ook haarscheurtjes vertonen moeten ze wel vervangen worden.

Zonder onderzoek is niet aan te geven of de garage ten onrechte uw remschijven wil vervangen.




***

Reactie van piet234:

bedankt Leo,
wat bedoelt u met ‘ ribbeltjes vergroten het oppervlak?
De groeven die ik bedoel lopen in cirkels als op een lp, op sommige plekken ietsjes dieper. Oorzaak? zand en vuil tussen schijven en blokken tijdens remmen?
Ik rij alweer een drietal jaar met de remblokken op oude remschijven. Volgens mij zitten de remschijven er nu 15 jaar in, ca 120.000 km , maar nog steeds erg dik, dus geen milimeters dikke rand onder en boven. Achteraf had ik liever ook nieuwe remschijven gehad bij vervangen remblokken, had me te weinig ingelezen en in goed vertrouwen de blokken laten vervangen die toen wél afgesleten waren.
Ik heb net even gemeten met schuifmaat, ze zijn nog 22mm dik, geventileerde schijven, 2,2cm dus dik. Ik zie geen haarscheurtjes ook met blote oog.
We reden onlangs in een nieuwe picanto en die remde véél feller, licht aanraken was al stoppen, dan onze opel uit 2003.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Als de nieuwe remblokken er al 3 jaar opzitten en geen haarscheurtjes vertonen kunt u er vanuit gaan dat de schijven veilig zijn.
Als een oppervlakte geribbeld is zal het oppervlak iets groter zijn dan van een glad vlak door de hoogteverschillen. Ter illustratie: een afstand over een heuvelachtig terrein is langer dan hemelsbreed.
In geval van de remschijven is het verschil minimaal.



***

Reactie van piet234:

bedankt!
ik probeer nu de minimale remschijfdikte te achterhalen op google, maar kan niets vinden.
ean nrs , ook vaak lastig te vinden, men wil niet dat je kunt vergelijken op prijs, dit even terzijde.
nogmaal bedankt!