Hoorbaar achterwiellager DS en 2CV

Vraag gesteld door JanSr op 28 juni 2018

Bij vrijwel elke APK keuring ontstaat er gedoe over de achterwiellagers van de Citroen DS en de 2CV. Dit zijnuiterst robuuste lagers, die vrijwel nooit falen of bezwijken. De constructie brengt met zich mee dat er enig geruis hoorbaar is bij het ronddraaien van het wiel.
In de keuringseis staat: (Art 5.2.20) "Verschijnselen van slijtage of beschadiging mogen niet hoorbaar of voelbaar zijn."
Dat is een dermate vage omschrijving dat er altij gedoe over is.
Is de ANWB een partij in het opstellen van keuringseisen? Want tegenover de autolobby verwacht ik ook een "automobilistenlobby" die tegen excessieve "veiligheidseisen" tegengas geven.
Zo heb ik een richtingaanwijzerlampje waarvan een gedeelte van de gele coating was vervaagd. "Afkeur. Moet geel of wit zijn. Niet beide."

Antwoord van Harm

ANWB Expert

U vraagt of ANWB partij is in het opstellen van de keuringseisen. De ANWB is lid van het SO-APK. Deze stichting adviseert de minister van Infrastructuur en Waterstaat over aangelegenheden in het kader van de Algemene Periodieke Keuring (APK). Deelnemers zijn alle bij de APK betrokken partijen; er zijn dus vrij veel deelnemers.

Behalve de ANWB zijn als consumentenorganisaties de KNAC en de FEHAC vertegenwoordigd, die zich beiden inzetten voor de belangen van de bezitters van klassieke auto's.

De omschrijving van keuringseisen is soms vrij algemeen, waarbij de keurmeester geacht wordt om goed te beoordelen of de veiligheid of het milieu ergens nadeel van kan ondervinden. Bij een oudere auto kan het lastiger zijn om dat te bepalen, wellicht zit een keurmeester soms aan de veilige kant of kent hij specifieke eigenschappen niet goed genoeg, zoals de kwaliteit van wiellagers van een DS of 2CV.

De keurmeesters nemen hun taak echter zeer serieus en zijn vaak actief op fora en dergelijke om het grijze gebied - keuren is niet altijd zwart/wit - bespreekbaar te maken. Het kan verstandig zijn om een klassieke auto bij een specialist te laten keuren, omdat die de auto beter kent en dat grijze gebied beter kan beoordelen en beargumenteren als er discussie ontstaat met de klant en/of de RDW.

Als uw voertuig is afgekeurd voor de APK en u bent het hier niet mee eens, dan kunt u bezwaar maken. Hier wordt weinig gebruik van gemaakt. Een medewerker van de RDW komt dan kijken of de afkeuring terecht of onterecht is. Bezwaar maken kan alleen direct bij de keuring.