Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Garantie versnellingsbak?

Vraag gesteld door bert van hove op 25 november 2017

We hebben een Skoda Octavia van 4 jaar oud. De auto is bij de Skoda garage nieuw gekocht en is ook in onderhoud bij deze garage.
Sinds een paar maanden maakt de auto een brommend geluid. De auto had toen 120.000 km op de teller staan. Aanvankelijk dacht de garage dat het geluid te wijten was aan de banden. (“cuppen van de banden”). Echter, bij de bandenwissel in november, blijkt dat het geluid uit de versnellingsbak komt. Het voorstel van de garage is om de versnellingsbak te vervangen. De reparatiekosten bedragen om en nabij de 3000 euro. Omdat de garantie inmiddels is verlopen, zijn de kosten voor de reparatie volledig voor onze rekening.
Naar aanleiding hiervan heb ik de volgende vragen:
+ Wat kan de oorzaak zijn dat de versnellingsbak geluid maakt?
+ Wat is de normale levensduur van een versnellingsbak?
+ Zijn de kosten voor de reparatie inderdaad volledig voor onze rekening?
+ Welke vervolgstappen kunnen we ondernemen?

Antwoord van David

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een Skoda Octavia van 4 jaar oud en deze nieuw gekocht, maar nu is gebleken dat de versnellingsbak vervangen zou moeten worden. De garantie is verlopen, dus de kosten voor reparatie zouden voor uw rekening komen.

Ik heb het probleem voorgelegd aan onze technische experts en zij geven dat u als bestuurder eigenlijk geen invloed heeft op de lager van een versnellingsbak. De wet geeft aan dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van het product dat u koopt. Deze verwachtingen hangen onder meer af van het bouwjaar, onderhoud, kilometerstand en het gebrek zelf.

In dit geval betreft het een auto die u nieuw heeft gekocht en die regulier onderhoud heeft gehad bij de garage. U mag verwachten dat de versnellingsbak langer meegaat dan vier jaar. Zeker nu u de auto nieuw heeft gekocht. De verkoper dient het gebrek te herstellen en de reparatiekosten zouden op grond van de wet dan ook voor rekening van de verkoper komen.

In ons stappenplan leest u hoe u de verkoper kunt aanspreken.

Komt u er niet uit met de verkoper, dan kunt u deze zaak voorleggen aan de Geschillencommisise Voertuigen. Heeft u een rechtsbijstandsverzekering? Dan kunt u deze inschakelen.