Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat voor oplader heb ik nodig voor de start / stop accu van de Mazda CX 5

Vraag gesteld door Torofrans op 3 november 2017

Ik heb een Mazda CX5 met een start /stop accu (type Q-85). Ik rijdt meestal korte stukken met deze auto. Onlangs kreeg ik de melding op het dashboard dat er iets mis was met het accumanagement systeem en ook de start / stop functie werkte niet meer. In mijn garage kreeg ik te horen dat deze melding komt wanneer de kapaciteit van de accu minder dan 80% is. Mijn voorstel was om dan regelmatig mijn accu op te laden met een acculader. De monteur vertelde mij dat dit bij een Mazda CX niet werkt omdat het het accumanagement systeem zou verstoren en na het opladen met een acculader het systeem door de garage "ge-reset" moet worden.
Mijn vraag is of dit een typisch probleem is van de Mazda CX5 of dat je wellicht met een betaalbare (prijs minder dan Euro 100) acculader de accu toch weer kan bijladen zonder dat de electronica van de auto ge-reset moet worden.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over het start/stop systeem van uw Mazda in combinatie met uw rijgedrag.

Zoals u uw gebruik omschrijft is het logisch dat start/stop niet aanslaat en dat u daarom ook een accumanagement melding krijgt. Het zo nu en dan laden met een geschikte druppellader zal zoals de dealer aangeeft het accumanagement in de war brengen.

Bij elke auto werkt start/stop onder bepaalde voorwaarden. Het moet ook verantwoord zijn, en dat is het niet wanneer de accucapaciteit minder is dan 80 procent. Het motormanagement kiest zorgvuldig het moment waarop het wel verantwoord is het systeem in te schakelen. Uw meestal korte ritjes is niet het werkterrein voor start/stop, en deel ik de mening van de dealer dit niet met een druppellader op te lossen.

Ik zou u eerder aanbevelen tijdens uw gebruik bewust af en toe een wat langer afstand te overbruggen om de dynamo de accu wat langer te kunnen laden. Bij veelvuldig korte ritjes moet een accu, zeker bij óók nog eens een werkend start/sotp systeem, vaak meer leveren dan wat hij via de dynamo terug krijgt. Elke week tenminste één rit van minimaal en half uur zal vermoedelijk een lader overbodig maken.