Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat te doen bij een gebroken krukasbout

Vraag gesteld door Paul1978 op 8 maart 2017

Geachte heer/ mevrouw,
Gisteren is bij onze auto de distributieriem gebroken. Wij rijden een Ford Focus wagon trend uit 2008 en de distributieriem is volgens onderhoudsvoorschrift in mei 2016 vervangen. De distributieriem was nog maar 9 maanden oud. De kilometerstand was bij het vervangen rond de 111000 en nu rond de 120000. +/- 9000 km. Onze garage heeft, zoals ik dat kan terugvinden op de factuur de distributieriem volgens de voorschriften vervangen (waterpomp e.d.)
Als blijkt dat de garage geen verwijt is te maken, kan ik dan nog ergens anders naar toe om de kosten van de eventuele gevolgschade te verhalen? Lijkt mij dat een distributieriem toch langer dan 9 mnd/ 9000 km mee zou moeten gaan.
Garage is de auto nu aan het bekijken i.v.m. de oorzaak van het breken van d eriem en de schade die het mogelijk heeft opgelopen.

update 1: Het blijkt te gaan om een gebroken krukasbout.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een vraag naar aanleiding van een probleem aan de distributieriem,

Kunt u aangeven welke motor in uw auto zit?

Benzine of diesel, cilinderinhoud en vermogen.



***

Reactie van Paul1978:

Het gaat om een Ford Focus wagon trend 1.6 16V uit mei 2008.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Enige tijd na het vervangen van de distributieriem en de waterpomp is de krukasbout gebroken met motorschade tot gevolg.

Volgens de voorschriften van Ford moeten de bouten van de nokkenastandwielen en van de krukas vervangen worden bij het vervangen van de distributieset.
Tevens moeten alle bouten met de voorgeschreven aanhaalspanning worden vastgezet.

Er zal onderzocht moeten worden wat de oorzaak is van de breuk van de krukasbout.