Veel te hoge cataloguswaarde rdw voor import auto

Vraag gesteld door bilbo op 11 mei 2017

De catalogus w van mijn import auto blijkt 18000 euro te hoog te zijn, 44.000 euro voor een ruim 1jaar oude citroen berlingo feel. In verband met hoge verzekeringpremie, hoe is dit te wijzigen? Auto gekocht bij een offciele BOVAG garage.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Er staat kennelijk een fout in uw kentekenbewijs.

De RDW (Centrum voor Voertuigtechniek en Informatie) is de instantie die gegevens op het kenteken beheert, en in sommige gevallen kan wijzigen. Op de site van de RDW staan alle contactgegevens.



***

Reactie van bilbo:

De belastingdienst gaat over de nw waarde en de rdw krijgt deze gegevens, maar waar en hoe wijzig ik die?



***

Reactie van Erik Jan de Jong:

Op de website van de RDW staat dat de catalogusprijs, zoals die op het kenteken is vermeld, gebaseerd is op informatie van de importeur. Veel informatie op het kenteken komt inderdaad van externe bronnen. U mag van de RDW wel verwachten dat de gegevens op het kenteken juist zijn.

Heeft u al contact gehad met de RDW? Als de RDW als beheerder van het kenteken niet zelf de foute gegevens kan corrigeren, dan zouden ze u als kentekenhouder moeten kunnen vertellen hoe dat dan wel moet.

Ik stel het op prijs als u ons op de hoogte houdt, en ben benieuwd naar hun reactie.



***

Reactie van PVL530D:

Beetje late reactie op dit item. Ik zit in hetzelfde schuitje. Maar dan voor een auto die bij de RDW een cataloguswaarde heeft van 145.000 terwijl de de Nederlandse importeur voor dit merk aangeeft dat op basis van het chassisnummer de auto een originele cataloguswaarde van 104.500 heeft. De auto is onlangs door een handelaar uit Duitsland geimporteerd.

Ik heb contact gehad met de RDW. Je kunt bij de belastingdienst (team BPM) aanvraag doen voor een herziening van de waarde. Dit heeft wel gevolgen voor degene die oorspronkelijk aangifte BPM heeft gedaan voor deze auto. Ik heb de handelaar hierop aangesproken. Hij gaf aan dat dit hem een naheffing en 100% boete op zal leveren.

De reden van het opgeven van een veel hogere BPM-waarde ligt in het feit dat bij sommige auto's (type/leeftijd/motorisering/CO2 emissie) het voordeel geeft wanneer de Nederlandse cataloguswaarde juist hoger is. Hoe dit werkt weet ik verder niet.

Op dit moment zit ik wel met de gebakken peren want vanwege de hoge RDW cataloguswaarde vallen veel verzekeraars af of vragen ze een veel hogere premie.



***

Reactie van PVL530D:

Ik reageer nog even op mijn eigen reactie.

Ik hoor net dat het laten aanpassen van de cataluguswaarde (naar beneden) in mijn geval een naheffing BPM kan opleveren. Die naheffing kan dan aan mij opgelegd worden! Ik heb blijkbaar voordeel gehad bij het kopen van de auto (?). Dus boete voor de handelaar en een naheffing voor mij?!



***

Reactie van bilbo:

Mijn probleem heb ik doorgeschoven naar de verkopende partij, de garage.
Deze heeft kontakt opgenomen met de belastingdienst in Utrecht,
eerst schriftelijk daarna telefonisch.
Het eerste ging zeer moeizaam. Maar uiteindelijk hebben ze de waarde naar beneden bijgesteld.
De verzekering heb ik zelf kunnen overtuigen dat er iets niet goed zat, en dat ik met de wijziging bezig was.
Dus moeizaam maar het is gelukt.
Of er iemand nog een naheffing heeft gekregen weet ik niet,
wie een fout gemaakt heeft ook niet.
De verkopende garage heeft nu een ingang voor meer dergelijke gevallen,
en is ook allerter geworden bij import autos.