Subaru Forester 2007 260.000 km loopt heel slecht, LPG G3 install. Eerst vooral op LPG, na metingen ook op benzine niet mee te rijden

Vraag gesteld door Fred Nijmegen op 23 juni 2017

Motor stottert, eerst vooral op LPG. Metingen LPG-bedr: Fuel Trim + 17,2; uitlaat onverbrande benzine (ruik ik al jaren) Compressie R. 10,5 en 8,5. Bobines slecht. Bobines vervangen (KAVO). Resultaat: motor loop amper nog, met moeite 1 km. naar garage.
7-6 tel.contact via ANWB keuringen met Hr.Roos. Rijdt zelf Subaru. Nu lijkt hij onbekend. Vroeg meteen of er voor LPG install. Extra harde klepzittingen waren gemonteerd. Nee. Hij was er zeker van dat cilinderkoprevisie nodig is. Volgens garage bestaan er voor deze motor geen ander koppen en is hij zeer geschikt voor LPG. Wat te doen?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Uw Subaru Forester uit 2007, LPG G3 met 260.000 km op de teller loopt slecht op LPG en op benzine.

Om deze motor op LPG goed te krijgen zal hij eerst op benzine goed moeten lopen.

Het is verleidelijk om gelijk aan de LPG als oorzaak te denken maar er zijn natuurlijk ook andere oorzaken te bedenken. Wat opvalt is dat de motor na het vervangen van de bobines nog slechter loopt, zitten de bougiekabels op de juiste cilinders?

Mogelijk is er een probleem met de distributie. Wanneer is de distributieriem vervangen en staat de motor op tijd?

Bij 260 000 km op LPG zou het niet vreemd zijn als de kleppen uitgesteld zijn en lekken. Controle van de klepspeling en indien mogelijk corrigeren en daarna compressie meten geeft een beeld van de toestand van de motor.




***

Reactie van Fred Nijmegen:

Geachte heer Ruijgrok. Dank voor uw snelle antwoord. Distributieriem is vervangen bij 210.000 km. juni 2015. Blijft mijn vraag over revisie cilinderkoppen en hardere klepzittingen. Al eerder discussie over goed lopen op benzine en LPG. Ook weinig toeren stat. (750) en snel afslaan.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U vraagt of de cilinderkoppen gereviseerd moeten worden en of deze motor geschikt is voor LPG.

Of de cilinderkoppen gereviseerd moeten worden hangt af van de compressiemeting na het stellen van de kleppen.

Een motor die 260.000 km op LPG draait is geschikt voor LPG. U heeft niet gemeld welke motor er in uw auto zit maar bijna alle motoren van Subaru zijn geschikt voor LPG.



***

Reactie van Fred Nijmegen:

kenteken: 1994 cm2, 4 cil, 116 kw.
Bestaat er hardere klepzittingen voor deze motor?
Hartelijk groet, Fred



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U vraagt of er hardere klepzittingen zijn voor uw Subaru EJ20 motor.

Uw motor heeft reeds 260.000 km op LPG gedraaid en dus bewezen dat hij geschikt is voor LPG. Er wordt wel aangegeven dat een klepsmeersysteem noodzakelijk is.

Of er extra harde klepzittingen verkrijgbaar zijn voor deze cilinderkop weet ik niet. Blijkbaar via uw dealer niet. U kunt informeren bij een revisiebedrijf.




***

Reactie van Fred Nijmegen:

Mail van Subaru Nederland, er zijn dus wel hardere Klepzittingen en kleppen beschikbaar. Heeft het ook over klepsmeersysteem.
..
Indien een motor slecht loopt op LPG is het vaak de speling van de kleppen welke te klein is geworden. Een eerste oplossing is het eenvoudig stellen van de kleppen, een tweede daaropvolgende actie is het plaatsen van een kleppen smeersysteem.

Indien er reeds schade is opgetreden aan de kleppentrein van de motor dan is een cilinderkop revisie noodzakelijk en kan er tijdens de revisie gekozen worden voor hardere kleppen en klepzittingen waardoor de slijtage minder snel plaatsvind.

Uw Subaru Zes Sterren Dealer kan u hierover verder adviseren.

Vertrouwende u hiermede van dienst te zijn geweest,

Met vriendelijke groet,