Peugeot 308 SW uit 2014

Vraag gesteld door Brouwers@nl op 03 december 2018

Beste heer mevrouw,

Ik kan via via een Peugeot 308 SW uit 2014 overnemen. Zijn lease contract loopt af. Het is een diesel. nu heb ik gelezen op deze site in de occasion test dat peugeot diesel problemen heeft met de egr en de distributieketting en de turbo na veel kilometers. Wat wordt verstaan onder veel kilometers. https://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/occasion/PEUGEOT/308/2014-11-01/2017-06-30/2303#conclusie

Ik heb nu een toyota corolla wagon diesel uit 2009 met 300k op de teller. En 2 of 3 ruilmotors. Laatste gehad bij 165k op de teller. Nu kan deze turbo ook kapot gaan. Ik heb laatst in duitsland getankt bij een Rasthof (net naast de snelweg) Total. Nadat ik weer onderweg was kreeg ik de indicatielampjes motormanagement, VSC en TRC Off aan. Overigens twijfelde de garage over de katalysator. Nu hebben ze alleen de EGR schoongemaakt en heb ik het probleem niet meer gehad.

Graag ontvang ik eerlijk advies. Is de Peugeot 308 SW diesel uit 2014 met 150k op de teller een vooruitgang? Of haal ik meer problemen op mij af?

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U overweegt uw Toyota Corolla Wagon Diesel met 300.000 km op de teller in te ruilen tegen een Peugeot 308 SW diesel met 150.000 km op de teller.

De problemen met de distributieketting komen voor bij de 1.6 THP motor.

Bij de diesels zien we wel problemen met de EGR en soms met de turbo. Dit zijn overigens problemen die vaak gebruik gerelateerd zijn. Tijdig onderhoud, vooral bij het verlaten van de snelweg de motor even stationair laten draaien voordat u hem afzet en vermijden van langdurig rijden met toerentallen onder de 2.000 rpm voorkomt veel problemen.

Ik ben wel benieuwd welke motor er precies in uw Toyota zit en waarom u al 3x een andere motor in uw auto heeft. De Corolla staat bekend als zeer betrouwbaar. Bij sommige dieselmotoren zien we wel dat veel korte stukjes rijden en veelvuldig bij lage toerentallen rijden voor problemen zorgt.

De Peugeot 308 SW staat bekend als betrouwbaar en comfortabel. Zeker op gebied van comfort zult u vooruit gaan.



***

Reactie van Brouwers@nl:

Dankjewel voor de reactie! Ik heb een Toyota Corolla Verso 2.2l 130 kW. De ruilmotor is er in gekomen op basis van extreem olie verbruik. Dit is op Coulance regeling gebeurt.
Ik rijd 70 km woonwerk verkeer enkele reis. En het laatste stuk naar werk en naar huis is enkele kilometers provinciale weg/bebouwde kom, met diverse verkeerslichten. Dus het is niet zo dat ik direct van de snelweg afkom en dan meteen uitzet.