Hoe krijg ik nu een NL kenteken?

Vraag gesteld door Marinus en Anny op 06 maart 2017

Hallo ,
Vorig jaar heb ik een oude Trabant met een Duits kenteken gekocht . Toen wij de auto gingen halen waren de papieren door een verhuizing zoek geraakt.(kan gebeuren toch) Hij zou deze opsturen . Achteraan gebeld en kreeg te horen dat hij ze allang had opgestuurd . (Helaas NIET aangetekend) Nu ik hem ongeveer zover heb om de weg op te gaan ..............maar zonder kenteken lijkt mij niet verstandig . Wat te doen ??

vriendelijke groet Marinus en Anny

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht in Duitsland maar nu blijken de papieren van de auto kwijt.

Als ik het verhaal goed begrijp staat de auto dus nog op naam van de Duitse eigenaar geregistreerd waardoor die mogelijk ook nog de officiële eigenaar is. ten tijde van de koop waren immers de papieren al niet aanwezig.

Zonder papieren is het niet mogelijk een Nederlands kenteken aan te vragen. De identiteit van de auto en de rechtmatige eigenaar moeten immers vaststaan.

De oplossing ligt dus in Duitsland, vermoedelijk bij de oude eigenaar. De kentekenhouder zal in Duitsland wellicht nieuwe papieren moeten aanvragen.

Het STVA gaat in Duitsland over de registratie van voertuigen, mogelijk kunnen zij u verder helpen als het via de oude eigenaar niet lukt of als de papieren wel zijn overgeschreven.




***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Om het platform overzichtelijk te houden heb ik deze reactie naar de oorspronkelijke vraag verplaatst.

Hallo Leo ,
Ik heb u gisteren de vraag gesteld i.v.m. NL kenteken voor mijn Trabant . Gekocht trouwens in Houten en niet in Duitsland.
Enigszins teleurgesteld toch even rondgekeken op internet en vond daar een bericht van KNAC : Toch kenteken mogelijk voor klassiekers zonder documenten
Hoe knullig ook gelopen . Dat kenteken verdwenen ?? Of wat doet het er toe ? Voor mij wel maar het was voor hun als een reclame object . Toch denk ik dat mijn Trabant ouder is dan 30 jr. Ik kan dat niet op internet vinden omdat ze het chassisnummer niet accepteren . Onder de motorkap tegen het dashboard staat dit : * 4048069 * en iets verder ook nog 0189 en op het r.spatbord 4036810 . Kunnen we hier wat mee ?
Graag hoor ik van u . vriendelijke groet Marinus en Anny



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

De KNAC heeft inderdaad de RDW bereid gevonden om klassiekers zonder de juiste documenten toch te beoordelen op de authenciteit van het voertuig en ook wie de eigenaar is. Dat is wel op speciale afspraak met de RDW en deze werkt hiervoor samen met de FEHAC.

Waardoor de RDW zich laat overtuigen dat u de eigenaar bent en wat ze nodig hebben om vast te stellen of de auto een Nederlands kenteken krijgt waarmee hij de weg op mag zal per situatie verschillen. De Trabant is destijds in Nederland geleverd dus er zal een typegoedkeuring voor de auto zijn.

Chassisnummers bestaan sinds 1980 uit 17 posities en de Trabant is tot 1991 geproduceerd. In die tijd speelde zich achter het ijzeren gordijn echter een andere wereld af. Op internet vond ik bij http://www.trabantforums.com/threads/re-trabant-601.194/ een afbeelding van een plaatje met zo te zien een chassisnummer dat niet uit 17 posities bestaat maar net als dat van u uit 7 posities en dat nummer is hoger dan dat van u. Aan het plaatje te zien betreft dit een auto uit 1983, dus uw vermoeden zou goed kunnen kloppen dat de auto ouder dan 30 jaar is. Uw spatbord heeft een ander nummer, dit zou van een andere auto afkomstig kunnen zijn.

Er staan allerlei links bij dit forum en er zijn ook diverse Trabant clubs in Nederland en buitenland die zich ongetwijfeld verdiept hebben in de chassisnummers. Afhankelijk van wat de RDW nodig vind voor deze situatie zal daar al dan niet diep in gegraven moeten worden.

Om aan te tonen dat u de eigenaar bent van het voertuig zou een koopovereenkomst van de verkoper kunnen helpen om de RDW te overtuigen.