Er is een probleem met de turbo opgeslagen in de boordcomputer

Vraag gesteld door Liesbeth100 op 19 september 2016

In een peugeot 5008 (85,000 km, minder dan 5 jaar oud) is een probleem opgetreden m.b.t de turbo. Controlelampje ging branden in de bergen bij het inhalen. Bij de terugreis naar Nederland (veel cruise control gebruikt) is het controle lampje na een paar honderd km spontaan uitgegaan. De garage adviseert om de turbo te vervangen. Maar in de praktijk merk ik geen probleem, er is geen verlies aan trekkracht. Ik kan 35% coulance korting krijgen als ik binnen 2 maanden op de offerte inga. Maar als ik nog jaren door kan rijden zonder problemen, dan doe ik dat natuurlijk liever niet. Wat is het advies?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U meldt een tijdens uw vakantietrip oplichtend storingslampje. De dealer adviseert de turbo te vervagen, ondanks dat het lampje weer spontaan uit gegaan is.

Ik begrijp uw twijfel. Vooral óók omdat het coulance voorstel gebonden is aan een termijn van 2 maanden.

De storing zou mogelijk een incident geweest kunnen zijn. Misschien is er een samenloop van omstandigheden geweest waardoor dit lampje is gaan branden. Het feit dat het vanzelf weer uitgegaan is doet vermoeden dat het geen structureel probleem is. Daarbij komt ook dat deze vermoedelijk THP motor min of meer berucht is om distributieketting problemen, brandende motormanagement lampjes en inwendige motorvervuiling. Ik ben bang dat slechts het naar de turbo wijzende diagnoselampje de reden is van vervanging en niet een daadwerkelijk geconstateerd gebrek.

U zou kunnen overwegen de termijn van 2 maanden te gebruiken om vast te stellen of het lampje zich opnieuw aandient. Wanneer dit het geval is zou u inderdaad concreet over kunnen gaan op vervanging. Ik wil u wel adviseren van de dealer de belofte te krijgen dat de ingreep ook daadwerkelijk de storing weet te verhelpen. Om te voorkomen dat hetzelfde lampje tóch iets anders blijkt te zijn en u voor een verkeerde diagnose moet opdraaien. Overigens is de voorgestelde coulance wel wat aan de magere kant. Een levensduur van 175.000 km is wat u minimaal wel van een turbo mag verwachten. Fifty-fifty is wat mij betreft reëler.

Hopelijk is er sprake geweest van een incident en blijft het lampje uit. Mocht er na de termijn van 2 maanden tóch iets aan de hand blijken, zal de dealer vermoedelijk minder toeschietelijk zijn. Toch is het niet zo dat u dan kansloos bent maar moet u mogelijk richting de Geschillencommissie. Hopelijk komt het niet zo ver.