botstesten euroncap

Vraag gesteld door john roos op 02 januari 2019

Vraag: hanteert euroncap veiligheidseisen voor aanrijdingen aan de achterzijde van de auto?

Toelichting: voorafgaand aan de aanschaf van een nieuwe auto check ik de resultaten van de tests van euroncap. Ik zie testuitslagen van botsproeven aan de voorzijde en de flanken. Echter geen testresultaten van aanrijdingen die achterop plaatsvinden. Deze categorie komt m.i. in de praktijk regelmatig voor. Hoe kom ik er achter of de achterzijde van een auto voldoende bescherming biedt? Wat is de visie van ANWB op dit onderwerp?

Antwoord van Menno

ANWB Expert

U vraagt naar de resultaten bij een achterop botsing bij de EuroNcap.

Bij de test results vindt u "bescherming achterop botsing (whiplash)"

Dit zijn de resultaten van een achterop botsing binnen de bebouwde kom.




***

Reactie van john roos:

Ik heb mijn vraag niet helder gesteld. De informatie over de whiplash protectie is me bekend, ik ben op zoek naar het functioneren van de kooiconstructie van personenauto's als de auto aan de achterzijde wordt aangereden. Wat is dan de vervorming en hoe veilig zijn dan de passagiers op de achterbank. Dat wordt voor zover mij bekend niet door euroncap getest. Klopt dat? Wat is het standpunt van ANWB. Zou euroncap dit onderdeel van het testprogramma moeten maken?



***

Reactie van Menno Neeteson:

Er worden geen andere tests of simulaties van een achterop botsing uitgevoerd door EuroNCAP. Bij het verbeteren van de veiligheid van inzittenden is de praktijk als uitgangspunt genomen. Zeer ernstig of dodelijk letsel wordt in 55% van de gevallen veroorzaakt door een frontale botsing. In 35% van de gevallen gaat het om een zijdelingse botsing. De overige 5% betreft achterop botsingen en andere crash scenario's.

Het is bijna niet mogelijk een auto door middel van veiligheidsvoorzieningen of een kooiconstructie veilig te maken voor een achterop botsing. Er is en wordt blijvend ingezet op een andere weg, het autonome noodremsysteem (aebs voor autonomous emergency braking). Auto's die van een dergelijk systeem voorzien zijn kunnen zelfstandig een noodstop uitvoeren om een achterop botsing op een voorligger geheel te voorkomen of de gevolgen van een botsing sterk te reduceren. Vrijwel alle nieuwe personenauto's beschikken tegenwoordig over een dergelijk systeem. Bij vrachtauto's is het verplicht.




***

Reactie van john roos:

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik kan hiermee verder met het selecteren van een andere auto.



***

Reactie van john roos:

Ik las dat Toyota airbags voor het achterraam ontwikkeld. Zou dat niet aanvullend aan rijhulpsystemen extra veiligheid kunnen bieden? Het is overigens wel een bericht uit 2008, maar wellicht dat me er toch op is doorgegaan. Misschien kan de achterzijde van de auto op dezelfde manier worden beveiligd als de flanken.



***

Reactie van Menno Neeteson:

Inderdaad, de Toyota iQ was leverbaar met een airbag voor de achterruit. Die was, volgens de Toyota informatie, specifiek ontworpen om de achter inzittenden bescherming te bieden bij een achterop botsing.Kijkend naar het ontwerp van die auto en mogelijkheden die zo'n airbag bieden zal het dan gaan om het voorkomen dat het hoofd van een achter inzittende bij een achterop botsing in aanraking komt met harde delen van de auto zelf, wellicht de achterklep of achterruit. Bij auto's met meer afstand tussen achterste zitplaatsen en achterklep of achterruit zullen in de regel goede hoofdsteunen die taak op zich kunnen nemen.

Wij weten niet of de achterruit airbag ook bij meer auto's wordt toegepast maar dat is zeker niet ondenkbaar. Wij denken dat dit dan vooral zinvol zal zijn in gevallen dat bij een achterop botsing contact van het hoofd met harde delen van de auto op andere wijze niet afdoende voorkomen kan worden.