welke auto (diesel benzine)

Vraag gesteld door Lisette_Jason op 10 december 2018

Onze Ford galaxy (2007) is aan vervaning toe. Wij rijden er ca 18000 km mee( verwachten er minimaal 10 jaar mee te rijden). We zijn een gezin van 6 personen. Kopen een een andere jong gebruikte galaxy en dan benzine of diesel of is er een ander goed alternatief.
Is het beter om in December nog te kopen of kunnen we beter wachten tot maart?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U overweegt een vervangende auto te kopen voor uw huidige Ford Galaxy.

Een jongere Galaxy lijkt mij nog altijd een zeer geschikte keuze. De overweging tussen diesel of benzine is uiteraard gerelateerd aan uw jaarkilometrage. Wanneer ik naar een jonge gebruikte Galaxy kijk met als inzet 10 gebruiksjaren en 18000 km op jaarbasis, zal een benzine uitvoering onderaan de streep heel gemiddeld zo'n 5 ct/km goedkoper zijn. Met uw jaarkilometrage is diesel inmiddels niet meer lonend. Daarbij komt ook dat de dieselmarkt de komende jaren steeds verder onder druk komt te staan, met ook gevolgen voor de afschrijving en uiteindelijke restwaarde. Benzine is financieel de beste keuze en is wat duurzaamheid betreft minstens gelijkwaardig aan een diesel.

Zoals gezegd is een jongere Galaxy om daar weer 10 jaar mee voorruit te willen een prima optie. Alternatieven zijn uiteraard van VW (Sharan) en Seat (Alhambra) als aanverwante modellen. Verder denk ik nog aan betrouwbare alternatieven zoals de Mazda 5 of de Kia Carens.



***

Reactie van Lisette_Jason:

Welke plannen zijn er concreet voor de komende 10 jaar waardoor het diesel rijden duurder wordt? Misschien nog handig in de overweging we rijden in de zomer vakantie met de caravan ca 3000 km



***

Reactie van Jos van der Drift:

We zien dat er steeds meer diesel werende maatregelingen worden getroffen. In heel Europa verschijnen steeds meer milieuzones waarbij diesels steeds vaker geweerd worden. Natuurlijk betreft dat vooral de oudere generatie maar met het vizier gericht op de komende 10 jaar zou die trend ook weleens de jongere generatie kunnen treffen. Vandaar dat de diesel markt al geruime tijd een veel forsrere afschrijving om de nek heeft hangen en dat zal vermoedelijk ook nog wel even doorzetten.

Diesel als brandstof is aan de pomp wat prijs betreft steeds dichter in de buurt gekomen van de benzineprijs. Het is dus vooral het slechte imago dat diesel parten speelt en waar de politiek óók fiscaal op inspeelt. De MRB voor diesel zou mogelijk ook steeds verder opgetrokken kunnen worden.

Hoe autoland er over tien jaar uit gaat zien is erg moeilijk. Er zijn vele gedachten, meningen en ontwikkelingen waardoor het eigenlijk onmogelijk is een heldere voorspelling te kunnen doen. Maar met in uw geval 18.000 km op jaarbasis bent u ruim duurder uit dan op benzine. Vooralsnog zijn er totaal geen aanwijzingen dat dit ooit weer in het voordeel van diesel beslecht gaat worden.