Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wegzakken toerental bij inschakelen achterruitverwaring of schakelen met automaat in drive of in reverse met airco aan is het minder/niet

Vraag gesteld door Beamerstefke op 20 december 2018

Ben bij de garage geweest en ze hebben nokkenassensor vervangen maar euvel is er nog steeds.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het motor toerental zakt in onder de genoemde omstandigheden.

Misschien kunt u aanvullend merk en type auto opgegeven en het betreffende bouwjaar. Dat kan soms helpen wanneer het een merk en type gerelateerd probleem is.



***

Reactie van Beamerstefke:

het betreft een bmw e46 318i m43b19 uit 1999



***

Reactie van Beamerstefke:

het uit zich alleen bij stationair in drive in neutraal loopt ie netjes



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het inzakken van het toerental in de Drive stand is op zich een logische reactie. De motor wordt immers op dat moment belast. Dat toerental zal vervolgens wel afgeregeld moeten worden en dat lijkt erbij in te schieten. De stationair regelklep zal dat moeten afregelen tot het gewenste toerental. Misschien dat deze vervuild is maar in ieder geval is dat de meest logische optie in relatie tot het probleem.

Wanneer het stationaire toerental soms óók erg schommelt komt een vacuum lekkage bij deze generatie BMW ook vaak voor. Meestal is dat dan een rubbere slang in de buurt van het gasklephuis.



***

Reactie van Beamerstefke:

Beste Jos ,Dank je wel.Kan ik de stationair regelaar zelf schoonmaken met remmenreiniger oid?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Remmenreiniger is daar inderdaad prima geschikt voor.



***

Reactie van Beamerstefke:

Hoi Jos ,moet ik het electrische gedeelte van de icv verwijderen of kan ik de remmenreiniger er zo inspuiten.?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Wellicht werkt dit filmpje verhelderend.