Voor mijn Peugeot 107 uit 2010 vraagt de garage voor het vervangen van de katalysator en voeler € 1400,- Dit bedrag lijkt me erg veel.

Vraag gesteld door TBeuse op 18 mei 2015

Een week nadat de auto een grote beurt had gekregen begon het emissielampje te branden. De wegenwacht gebeld en die meldde mij dat het geen kwaad kon, maar als het lampje bleef branden ik toch even langs de garage moest gaan.
Daar kreeg ik te horen dat de katalysator en waarschijnlijk ook de voeler kapot was. Hier kon ik gewoon mee doorrijden, alleen zou de auto niet door de APK komen. Dit geintje zou mij € 1400,- kosten klopt dat?
Ik moet er nog wel bij vermelden dat een maand vóór de grote beurt er diesel is getankt in mijn benzineauto (maar dat is er netjes door de wegenwacht uitgehaald).

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Kennelijk is de diagnose dat het aan de katalysator én de lambda sensor ligt. Het lijkt er op dat het zekere voor het onzekere wordt genomen door voor beide onderdelen te gaan. Het is wel een flink bedrag en kan bij een universele garage met niet-originele onderdelen wel voor een paar honderd euro minder. De verkeerd getankte diesel zou mogelijk een oorzaak kunnen zijn wanneer u daar ook écht een stukje mee heeft gereden. Misschien dat u het nog even kunt aankijken in de hoop dat lampje toch uitgaat. Overigens is het brandende emissie lampje inderdaad een afkeurpunt voor de APK.