second opinion over oververhitte motor tgv kapotte waterpomp

Vraag gesteld door Frits Pintail op 17 oktober 2016

ik heb vraag gesteld over kapotte waterpomp/distributieriem. Beantwoord door Leo Ruygrok op 4 oktober. Het betreft een Ford Mondeo, 2.0 l en 16V van 7 jaar oud en 167000km. Altijd onderhoud door Ford en zeer recent (mei 2016 grote beurt).
Inmiddels blijkt dat : motor geen compressie meer te hebben. Advies Ford: nieuwe motor of andere auto. Het blijkt dat waterpomp kapot is gegaan, vervolgens distributieriem eraf en vervolgens motor oververhit.
Wanneer en hoe gebeurd? Op autoroute Frankrijk slaat stuurbekrachtiging eraf en vervolgens signaleert accu met rood lichtje. Verder geen enkele signalering. Of Temp meter in het "rood " heeft gestaan heb ik niet gezien. Auto hebben we direct aan de kant gezet. en contact afgezet. Forddealer in Zeist bevestigt dat er geen signalering is op dashboard en dat in enkele minuten motor oververhit raakt. En dat je geen kans hebt om de motor nog van grote schade te redden. Ford dealer zegt: pure pech dat waterpomp stuk is gegaan en dat dat zelden voor komt.
Mijn vraag is:
Moet ik met deze uitleg en situatie akkoord gaan, is dit normaal?, of heb ik mogelijkheden om hierover met Ford "in gesprek" te gaan?"
Bij voorbaat dank voor antwoord.
Frits

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de oververhitte motor van uw Ford Mondeo.

Het is lastig om met een concreet verwijt bij de dealer aan te kloppen. De waterpomp kent formeel géén voorgeschreven vervangingstermijn. Het lijkt er op dat de waterpomp onderweg is vastgelopen en dat de riem op dat moment er nog niet is afgelopen. Uiteindelijk houdt de riem dat niet lang vol en raakt te zwaar belast en breekt uiteindelijk. De stuurbekrachtiging en het brandende laadstroomlampje is dan het gevolg en zal ongetwijfeld meteen zijn gesignaleerd. Het zou echter kunnen dat er tussen het moment van de defecte waterpomp en het uiteindelijk alflopen van de multiriem er zodanig veel tijd tussen heeft gezeten dat de motor toch oververhit heeft kunnen raken. Het is niet ondenkbaar dat u dat echter is ontgaan en dat het kwaad al geschied was toen de stuurbekrachtiging uitviel en het acculampje ging branden.

In dit hele avontuur blijft dus de vraag over wat u de garage zou kunnen verwijten. Een defecte waterpomp is bij deze auto misschien uitzonderlijk maar in het algemeen ook weer niet buitensporig snel te noemen. En je kunt met terugwerkende kracht óók niet aannemelijk maken dat ten tijde van de beurt er al iets mis was met de waterpomp. U heeft wat mij betreft niet écht iets om mee te strijden. Misschien dat een trouwe klant met een goed onderhouden auto soms een gulle dealer treft die wat water bij de wijn doet maar méér dan een gesprek aan gaan en uw teleurstelling uitspreken over de gevolgen van dit gebrek kunt u niet. Hopelijk komt er dan wat goodwill van de dealer bovendrijven.