Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

remklauw vast waardoor remblok in remschijf is gaan slijten

Vraag gesteld door h.hoeven op 6 augustus 2018

Hoorde tijdens remmen krassend geluid op vakantie.Was daar stoffig en droog.In Nederland kwam ik achter dat remblok achter in de remschijf in gesleten is waardoor ook groeven in remschijf.(ijzer op ijzer)Renault opgebeld en het uitgelegd ook omdat ik 2 maanden er voor een renault onderhoud heb gedaan en niks na voren is gekomen.nagekeken door renaultgarage en die zegt dat de remklauw vast is gelopen is door vuil onderandere waardoor ook de remblok in remschijf is gaan slijten.dus met andere woorden remklauwen en remblokken en remschijven achter vervangen.Zei dus hadden jullie dat niet aanzien komen 2 maanden er voor met onderhoud dat remklauw vies was of zo en hun antwoord is nee...is domme pech.Is dit ook zo?

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Tijdens de vakantie hoorde u een krassend geluid, eenmaal thuis kwam u er achter dat de achterremmen vast zaten en dat de remblokken geheel versleten waren.

U geeft niet aan wat het type auto is, bouwjaar en kilometerstand en welke onderhoudsbeurt de auto gehad heeft.

Wel komt het tegenwoordig meer voor dat achterremmen van auto's vast gaan zitten. Een auto remt voor het overgrote deel op da voorremmen en gaat pas achter remmen bij zware belading en als er wat harder geremd wordt. Mede door het nieuwe rijden worden de achterremmen dus nog maar weinig gebruikt met als gevolg dat de boel vast kan gaan zitten.

Tijdens de vakantie is de auto vaak zwaarder beladen waardoor de auto achter meer gaat remmen en waardoor er harder geremd moet worden. Door vervuiling binnen in de remcilinder of op de remblokken zelf kunnen de remmen dan spontaan gaan aanlopen. Dit is vaak niet eerder aan te geven.




***

Reactie van h.hoeven:

Gaat om Renault megane estate lll bouwjaar 12-2013.
Onderhouds beurt a vorige jaar beurt b gehad.



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

Een A beurt betreft een kleine beurt met hoofdzakelijk controlepunten.
Op moment van controle zullen de remmen nog goed gefunctioneerd hebben. Zoals reeds aangegeven kunnen remmen spontaan vast gaan zitten.